23948sdkhjf

Meget stærk godstrafik over Øresundsbroen i 2022

Svag passagertrafik i starten af året voksede kraftigt efter corona-restriktioner blev droppet.

Øresundsbron kom ud af 2022 med en lastbiltrafik, der lå 15 procent over niveauet i 2019 – året før Corona-pandemien ramte verden.

Faktisk har den dansk-svenske broforbindelse sat rekord på den tunge trafik flere gange i løbet af 2022. Et mønster, som også kunne ses i 2021 og faktisk også i 2020.

Mens fremgangen for den tunge trafik var klar, så var billedet for personbilstrafikken og bustrafikken mere blandet.

Øresundsbron fremhæver fire tendenser for trafikudviklingen i 2022.

Fire tendenser for trafikken på Øresundsbron i 2022

Starten af året bar præg af de skærpede corona-restriktioner og en trafik, der var næsten 40 procent under niveau sammenlignet med samme periode i 2019.

Men restriktionerne blev ophævet i midten af februar, hvorefter trafikken over broen så småt begyndte at stige.

Sommeren bød på stærk fritidstrafik med de højeste dags- og ugeregistreringer siden broens åbning i år 2000. Ved udgangen af 2022 var cirka ni ud af ti passager fra 2019 tilbage, hvilket var en genopretning fra -40 til -10 procent i 2022.

Genopretningen stagnerededog  i 4. kvartal, da den økonomiske situation begyndte at påvirke rejser generelt og svensk fritidstrafik i særdeleshed.

Nye rejsemønstre for pendlere og virksomheder

Mange arbejdsgivere tillader medarbejderne at kombinere arbejdspladsen med hjemmekontoret og begrænser både fysiske møder og forretningsrejser, hvilket ændrer rejsehyppigheden for nogle pendlere og forretningsrejsende. Efter de sidste corona-restriktioner blev ophævet i februar, steg pendlertrafikken til et mere stabilt niveau på omkring 10-15 procent under volumen fra 2019.

Danskerne er tilbage og mange nye kunder

Øresundsbron havde ved udgangen af året cirka 50.000 flere aftalekunder med BroPas i forhold til januar.

Den stærke kundetilgang viser, at der er en øget interesse for nabolandets muligheder, og at Øresundsbron snart er kommet sig helt efter pandemiens hårde rejserestriktioner. Den danske fritidstrafik er tilbage på niveauerne fra 2019, mens den svenske fritidstrafik fortsat halter bagefter.

En svagere svensk krone kombineret med en svækket købekraft menes at være årsager til dette. Samtidig giver valutaforskellen muligheder for virksomheder og mennesker på begge sider af broen. Det giver motivation til at tage arbejde på den danske side og til at forbruge og overnatte på den svenske side.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127