23948sdkhjf

Anklagemyndigheden opgiver tiltale i ny lommevognssag på Storebælt

Ingen tiltale i sag om kæntret lastvognstrailer på lommevogn på Storebæltsbroen.

Ingen personer eller virksomheder vil blive draget strafferetligt til ansvar for, at en togvogn rev sig løs på Vestbroen over Storebælt den 13. januar 2021. Det har Statsadvokaten i Viborg afgjort.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Anklagemyndigheden.

Kun knap to år efter den tragiske ulykke på Storebæltsbroen i januar 2019, der kostede otte passagerer på et IC3-tog livet og sårede yderlige 16 passagerer, var ulykken tæt på en gentagelse 13. januar 2021.

Lige som i 2019 var en lastvognstrailer ved at rive sig løs fra den såkaldte lommevogn under passage af Storebæltsbroens vestlige del. Her opdagede en modkørende bilist på broforbindelsens vejbro, at en lastvognstrailer var ved at vælte og han slog alarm.

Da godsbanetoget nåede til Nyborg, var det tydeligt, at den ”kæntrede” lastbiltrailer udgjorde en alvorlig fare og at det kun var et rent held, at der ikke var modkørende tog på skinnerne under passagen af Storebæltsbroen.

Ingen tiltale

Men der vil ikke blive resttiltale mod hverken virksomheder eller enkeltpersoner.

Med den aktuelle afgørelse er det anden gang, anklagemyndigheden tager stilling til, at det ikke er muligt at placere et strafferetsligt ansvar, i forbindelse med at et godstog på turen over Storebæltsbroen kørte med en vogn, der havde løsnet sig fra sit fæste.

- Anklagemyndigheden har vurderet, at der heller ikke i dette tilfælde er grundlag for at rejse tiltale i sagen. Hverken enkeltstående personer eller virksomheder har handlet på en måde, der gør det muligt at placeret et strafferetligt ansvar, siger Jakob Berger Nielsen, Statsadvokaten i Viborg.

Mangelfuld låseevne

Havarikommissionen har gennem sin undersøgelse af hændelsen i 2021 vurderet, at sættevognstraileren var læsset korrekt med hovedbolten i lommevognens skammel, men at skamlens låseevne enten var mangelfuld eller ikke til stede.

Selvom der er visse lighedspunkter med omstændighederne ved ulykken i 2019, er der tale om en anden materieltype, som havde været undergivet en inspektionssag.

- Der er ingen indikationer på, at den manglende fastlåsning var en forsætlig handling. Der er heller ikke noget, som indikerer, at en person eller en virksomhed har handlet så uagtsomt, at det kan straffes efter de regler, som gjaldt på gerningstidspunktet, siger Jakob Berger Nielsen, Statsadvokaten i Viborg.   /Smir

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125