23948sdkhjf

Flere banehubs giver bedre drift

Metrans tilføjer nye baneforbindelser mellem Baltikum og Bosporus.

Kunder hos det HHLA-ejede jernbanelogistikselskab Metrans kan nu se frem til nye baneforbindelser mellem Østersøen, Centraleuropa og Tyrkiet.

Gdansk i Polen forbindes nemlig nu af Metrans-tog, og derudover var Halkali-terminalen tæt på Istanbul, allerede et par kilometer ind i Asien, forbundet med Metrans Network. Derfor strækker det komplette jernbanenet sig nu fra Gdansk, Hamborg, Bremerhaven, Wilhelmshaven og Rotterdam i Nordeuropa til Koper, Trieste, Piræus og Istanbul i syd.

Peter Kiss, administrerende direktør i Metrans:

- De nye relationer passer godt ind i vores dynamiske koncerns filosofi. Vi forbinder et stigende antal havne med vores strategisk placerede hub-terminaler til omladning af containere i hele Europa. Flere relationer betyder en mere attraktiv service for vores kunder, både driftsmæssigt og omkostningsmæssigt.

Den nye forbindelse med Tyrkiet blev muliggjort af et samarbejde med den tyrkiske logistikudbyder Omsan Logistics. Det første tog med containere forlod Metrans Hub Terminal Dunajska Streda (Slovakiet) den 3. september i retning mod Istanbul-terminalen Halkali. I starten er der planlagt to ugentlige tur-returforbindelser.

I Polen lukker Metrans et manglende led på sit europæiske netværkskort med forbindelse til Østersøen. Fra den 5. september 2022 startede regelmæssige tog mellem den tjekkiske Metrans-terminal Ostrava og DCT-containerterminalen i Gdansk. Nu kan Metrans-kundernes containere krydse Polen fra syd til nord tre gange om ugen i hver retning med et mellemstop i Dabrowa Gornicza nær Katowice.

- Vi gør det muligt for vores kunder i Central- og Østeuropa at få regelmæssige forbindelser til havnen i Gdansk. Dette er en velkommen, længe ventet forbindelse, som bringer nye muligheder til kunderne og markedet. Som du ville forvente fra Metrans, præsenterer vi en bæredygtig innovation: Bloktogene mellem Gdansk og Ostrava er optimeret i længden, som kan nå op til 750 meter. Det øger kapaciteten af et enkelt tog til 112 standardcontainere og hjælper med at forbruge mindre energi per container, siger Peter Kiss.

/anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094