23948sdkhjf

Det er blevet rigtigt dyrt at køre for det offentlige

ATL: Store prisstigninger rammer leverandører til den offentlige sektor hårdt.

Prisstigninger på særligt brændstof udfordrer leverandører til det offentlige. Og selvom kommunerne bliver opfordret til at justere kontrakterne, sker det kun i meget sjældne tilfælde.

Henrik Tofteng, formand i ATL. Foto: Maria Hedegaard

For mange leverandører til det offentlige rammer prisstigningerne særligt hårdt. De sidder ofte med årelange aftaler, der ikke tager højde for prisstigninger og leveranceforsinkelser. I juni måned sidste år var prisen for en liter diesel 11,29 kr. I juni måned et år senere er prisen steget til 17,19 kr. Og for de indsamlingsbiler, der kører på gas, var den gennemsnitlige gaspris i marts mere end 600 pct. højere end i 2019.

- De her prisstigninger gør rigtig ondt på transportvirksomhederne. Mange er fanget i langtidskontrakter, der ikke tager højde for stigningerne, og deres fremtid er meget usikker, siger Henrik Tofteng, formand i ATL.

I foråret opfordrede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Økonomistyrelsen de offentlige indkøbere til at udvise fleksibilitet i eksisterende og kommende aftaler. Men den opfordring har de fleste kommuner ikke taget til sig, lyder det fra formanden.

- Det er simpelthen brug for at de store offentlige kunder forstår alvoren. De kontrakter, vi har på affaldsområdet, tager ikke højde for den ekstraordinære situation. Og når virksomhederne prøver at tage en dialog med det offentlige, bliver de mødt med en kold skulder, siger Henrik Tofteng.

På renovationsområdet ser virksomhederne, at der prisreguleres der, hvor kommunerne selv varetager affaldsindsamlingen, men at der i mange tilfælde ikke gøres det ikke for de private, hvor opgaven udliciteres.

- Det er beskæmmende at se, at de kommunalt ejede affaldsaktiviteter helt åbenlyst kompenseres for de stigende priser, mens de private leverandører ofte må klare sig selv. Det er på tide, at det offentlige tager et medansvar i en situation, som ingen virksomhed kunne have forudset. Lyt til opfordringen fra Økonomistyrelsen, og tag dialogen med jeres leverandører, siger Henrik Tofteng.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128