23948sdkhjf

Sidste Grønlandsskib afsejler fra Aalborg i dag

En næsten 50 år lang epoke rinder ud, når Royal Arctic Lines skib slipper fortøjningen på Aalborg Havn.

Når det sidste Grønlandsskib fra Royal Arctic Line afsejler fra Aalborg onsdag, afsluttes næsten 50 års parløb. Basishavn-aftalen har haft afgørende indflydelse på både Royal Arctic Line og Port of Aalborg igennem årene, men begge virksomheder ser stort potentiale i de nye muligheder, der åbner sig.

Det er en historisk begivenhed, når det sidste Grønlandsskib onsdag d. 22/6 afgår fra Aalborg havn – det markerer nemlig afslutningen på et næsten 50 år langt basishavn-samarbejde mellem rederiet Royal Arctic Line og havnen i Aalborg. Dog vil Royal Arctic Line indtil udgangen af 2022 fortsat have mandskab til stede i Aalborg, som vil betjene egne og havnens kunder på containerterminalen og det tilhørende værksted.

- Der forestår et stykke praktisk arbejde med at pakke sammen og levere faciliteterne tilbage til Port of Aalborg i den aftalte stand. Efter udløb af basishavn-aftalen d. 31. december 2022 vil vi dog fortsat have vores danske hovedkontor i Aalborg med salg, kundeservice samt skibsteknisk og administrativt personale. Det drejer sig om ca. 40 medarbejdere, siger Verner Hammeken, adm. direktør hos Royal Arctic Line A/S.

Ny havnestruktur i Grønland

Royal Arctic Line har valgt at ændre sin havnestruktur således, at Sikuki havn i Nuuk bliver rederiets eneste basishavn. Samtidig er Aarhus havn blevet udpeget som rederiets faste anløbshavn i Danmark fremover, og Verner Hammeken begrunder valget:

- Vores VSA-partner, som er det islandske rederi Eimskip, er også etableret i denne havn. Derudover er det et strategisk skift, idet Royal Arctic Line skifter fra et koncept med en specialindrettet terminal i Aalborg, som vi selv har drevet, til en generisk betjening på en terminal i Aarhus med mange brugere.

Fokus på at styrke nordjyske virksomheder

Port of Aalborg, som ejer terminalen i Aalborg, omlægger også strategien, når Royal Arctic Line ikke længere er fast terminaloperatør. Fremover vil der være fuldt fokus på at betjene og styrke det nordjyske erhvervsliv og det nordjyske gods, som i dag kommer ind og går ud i hele verden fra andre havne i Jylland og Hamburg.

Senest har Port of Aalborg annonceret nationalt og internationalt efter en ny terminaloperatør, der i samarbejde med Port of Aalborg kan og vil udvikle terminalen til et regionalt multimodalt trafik-knudepunkt.

- Vi har over de senere år investeret i og udvidet infrastrukturen omkring containerterminalen betragteligt – særligt vores togterminal og sporføringer på havnen, og vi har her set meget store vækstrater over specielt de seneste to år. Vi ser derfor en klar sammenhæng mellem vores togsystem med daglige anløb og det nye terminalkoncept, siger Lasse Frimand Jensen, bestyrelsesformand hos Port of Aalborg A/S.

Et godt og langt samarbejde

En epoke med basishavn-konceptet kommer således til en afslutning, og begge parter erkender, at det altid er vanskeligt at vide, hvordan man takker af på den rigtige måde.

- Vi har fået talt tingene igennem, og vi har indgået en operationel aftale, så samarbejdet kan afsluttes på en god og effektiv måde. Og ikke mindst, så begge parter kan komme videre i deres udvikling og kan se tilbage på et godt samarbejde i de næsten 50 år, siger Verner Hammeken og suppleres af Lasse Frimand Jensen.

- Selvom basishavn-aftalen nu er ovre, er Royal Arctic Line og andre rederier, der betjener Nordatlanten, Grønland, Færøerne og Island, fortsat meget velkomne til at afhente og aflevere gods i Aalborg. Vi står klar med det nye terminal-setup d. 1. januar 2023 og vil gå i markedet med et meget konkurrencedygtigt koncept og en service, der matcher markedet.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125