23948sdkhjf

DI: Krav vil smadre det indre marked

EU vil kræve, at sættevogne og trailere skal retur til ”hjemlandet” hver 8. uge.

Et nyt forslag fra EU-Kommissionen har for alvor fået DI Transport op på barrikaderne. Med EU’s vejpakke blev der indført en ny kontroversiel regel om, lastbiler skal retur til hjemlandet hver 8. uge. Nu lægger EU-Kommissionen op til, at det også skal omfatte sættevogne og trailere.

DI Transport vender sig kraftigt imod det nye forslag, skriver brancheorganisationen i en usædvanlig skarp pressemeddelelse.

- Det har aldrig været tanken med vejpakken, og forslaget er fuldkommen uden for skiven. Traileren er en del af produktionsapparatet og følger varerne og godset. Det vil smadre det indre marked fuldkommen, hvis transportvirksomhederne skal til at flytte tomme trailere rundt i Europa uden nogen som helst grund. Der er i forvejen stor mangel på kapacitet, siger transportpolitisk chef i DI Transport Rune Noack

Bagsiden af medaljen

Det kontroversielle krav om at lastvogne/trækkere skal returnere til hjemlandet minimum hver ottende uge, har ført til øget brændstofforbrug og lavere transportkapacitet i det indre marked.

- Det kan ikke være meningen, at transportbranchen skal brænde diesel af uden grund. Det var i forvejen en skævert at stille krav om, at lastbilen skulle retur, og det bliver kun meget værre, hvis det udvides til også at omfatte trailere og sættevogne. I sidste ende vil det føre til markant højere transportpriser i EU, hvilket vil skade samhandlen og begrænse væksten, siger Rune Noack.

Ude af trit med virkeligheden

Danske transportvirksomheder har trailere rundt om i hele EU for at levere varer til kunderne. Hvis den samme regel blev indført for søfarten, vil samhandlen blive sat i stå, hvis alle containere skal retur til Danmark hver ottende uge.

- EU-Kommissionen er ude af trit med virkeligheden. Vi skal have EU-debatten drejet over i, hvordan vi kan effektivisere og udvikle godstransport og logistik i Europa frem for at stille forhindringer i vejen, siger Rune Noack

Forslaget er nu i høring og DI Transport vil rejse problemstillingen over for EU-Kommissionen og Transportministeriet.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141