23948sdkhjf

Finnlines modtager det andet hybride ro-ro-skib

Nybygningen indsættes på Finnlines' Biscay-rute, hvor søsterskibet Finneco I allerede sejler.

Det kinesiske skibsværft China Merchants Jinling Shipyard (Jiangsu) leverede 30. maj det andet af tre hybride ro-ro-skibe til Finnlines.

Det første fartøj, Finneco I, blev leveret den 28. april 2022. Det tredje fartøj, Finneco III, bliver leveret i begyndelsen af juni 2022.

Alle tre fartøjer vil sejle under finsk flag og indsættes i Finnlines' Østersø-, Nordsø- og Biscay-trafik.

Finnlines oplyser, at nybygningsprogrammet har en værdi på 500 millioner euro. Ud over de tre hybride ro-ro-skibe omfatter nybygningsprogrammet også to miljøvenlige Superstar ro-pax-fartøjer, der er planlagt til at blive leveret i 2023.

Mere kapacitet til fragt

Skibet er 238 meter langt med en lastkapacitet på 5.800 lanemeter. Som følge heraf kan skibet fragte 400 trailere pr. rejse. Sammenlignet med de største skibe i dagens Finnlines-flåde, vil lastkapaciteten for de hybride nybygninger stige med næsten 40 pct.

Ifølge Finnlines skal effektive lastnings- og losningsoperationer sikres ved at arrangere hækramper, interne ramper og hejsbare vogndæk. Samtidig vil skibene være ekstremt fleksible – et hejsbart dæk gør det muligt at laste enhver form for rullende gods op til 7 meter.

Visse områder på lastdæk er dedikeret til ilægning af papirruller.

Fartøjet vil have den højeste finsk/svenske isklasse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125