23948sdkhjf

Danske Rederier: Skæv fordeling af færgepulje

Støtte til grønne færgeprojekter sejler i høj grad uden om de kommercielle færgerederier.

En række kommunalt drevne indenrigs færgeruter fik tidlig juleaften, da de onsdag 22. december blev tildelt statslige støtte kroner for et trecifret millionbeløb til en grøn omstilling af driften.

Der var til gengæld ikke hverken tidlig eller rettidig uddeling af julegaver til de kommercielt drevne indenrigsfærgeruter i Danmark. Kun en meget beskeden andel af de to støttepuljer på tilsammen knap en kvart milliard kroner, der lander hos de kommercielle indenrigsfærgeruter.

Der var ellers stor interesse for at søge grønne støttekroner til indenrigsfærgeruterne – uanset færgeruternes ejerforhold.

Ifølge Danske Rederier var der ved ansøgningsfristen i Transportministeriet til to puljer om støtte til grønne projekter i færgefarten var der søgt om tilskud for 568,7 millioner kroner til kommunalt drevne indenrigsfærger og 282,8 millioner til kommercielt drevne indenrigsfærger.

Nu er der givet tilsagn om tilskud for de i alt 233 mio. kroner, der var afsat i puljerne, og på trods af stor søgning fra kommercielle færgerederier er kun en lille del blevet afsat til dem.

- Det er positivt, at puljen har været så populær, og det er dejligt at se, hvor stor appetit både de kommunale og de private færger har på grøn omstilling. Men det sagt, så synes jeg, at det er skævt, at under ti procent af den pulje, som både private og kommunale færgeruter kunne søge i år, gik til de private aktører, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.

Begrænsede søgemuligheder

Kommercielle færger kunne kun søge den ene pulje, hvor der var afsat 85 mio. kroner, men den var også tilgængelig for kommunale færgerederier.

ÆrøXpressen A/S har som eneste kommercielle rederier fået tilsagn om støtte på i alt 7,5 mio. kroner.

I 2022 er der afsat en pulje på 50 mio. kroner, men den kan udelukkende søges af kommunale rederier.

- Jeg er ret sikker på, at klimaet er ligeglad med, om det er kommunale eller private færger, der bliver grønnere, så jeg håber, at ministeren og forligspartierne vil finde penge til, at man i runde to næste år lader private søge igen – og ikke kun de kommunale færger, som det er lagt op til nu. Vi er alle på samme grønne kurs. Nu skal vi bare sætte fuld fart frem, siger Jacob K. Clasen.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125