23948sdkhjf

Speditører: Finanslov skaffer ikke flere hænder

Finanslov løser ikke problemerne med mangel på arbejdskraft.

Finansminister Nikolaj Wammen (S) vurderede ved præsentationen af næste års finanslov, at dansk økonomi er i utrolig god form. Men den aktuelle højkonjunktur – der er fulgt i kølvandet på de milliard-indsprøjtninger i dansk økonomi i forbindelse med Covid-19-pandemien – gør det nødvendigt med dæmper på økonomien.

På den baggrund har regeringen med støtte fra Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne, besluttet at stramme finanspolitikken.

Det sker ved at udfase støtten til renovering af private boliger – det såkaldte håndværkerfradrag – og udskyde renoveringen i den almene boligsektor, svarende til en reduktion på omkring to milliarder kroner.

I Danske Speditører er man enige i, at dansk økonomi står stærkt. Men speditørernes brancheorganisation er skuffet over, at finanslovsforslaget ikke for alvor gør noget ved manglen på arbejdskraft, der er rekordhøj.

Dansk økonomi står stærkt. Derfor er der brug for flere medarbejdere i en række brancher. Den udfordring løses ikke med den finanslov, som nu er aftalt for 2022, siger Martin Aabak, direktør i Danske Speditører.

Transport- og spedition

Speditions- og transportbranchen er blandt de erhverv som mangler arbejdskraft, og hvor behovet er mest udtalt.

- Transport er sammen med effektiv logistik og spedition kernen i den forsyningssikkerhed, som er nødvendig for fortsat at udvikle danske virksomheders konkurrencekraft og position på både de danske og de internationale markeder, siger Martin Aabak.

- Vi kan historisk se hvordan en rigid fortolkning af reglerne for udenlandsk arbejdskraft rammer tilbage på Danmark lige nu. Heldigvis ser det ud til, at der er gryende politisk erkendelse af, at vi ikke kommer udenom at udnytte mulighederne for udenlandsk arbejdskraft.

Vejpakken og cabotage

Jeg har tiltro til, at implementeringen af EU’s vejpakke kan smidiggøre adgangen til den udenlandske transportkapacitet. Det kan forhåbentlig medføre, at udnyttelsen af cabotagekørsel og udenlandsk arbejdskraft smidiggøres, siger Martin Aabak, og slutter:

- Vores opfordring er samtidig, at regeringen hurtigt genoptager forhandlingerne om at øge arbejdskraftudbuddet. Når det er på plads kender vi rammerne for den grønne skattereform og redskaberne til indfrielse af målsætningen om 70 procent reduktion af CO2’udlednningen. Både når det gælder dansk økonomi og klimahensyn, så er transporten ikke problemet men derimod løsningen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126