23948sdkhjf

- Flere afgifter er ikke løsningen

ITD tror ikke på, at klimaudfordringerne kun kan løses med flere afgifter.

Hvis det står til Klimarådet, så skal omstillingen af den tunge vejgodstransport blandt andet foregå ved at pålægge erhvervet endnu højere klimaafgifter, men det er ikke vejen frem, lyder udmeldingen fra ITD, der i stedet anbefaler at branchen understøttes til at investere grønt.

- Vi har gentagende gange påpeget faren ved blot at pålægge erhvervet flere byrder. Det er skuffende at opleve, hvordan erhvervet gang på gang bliver præsenteret for det ene krav efter det andet, uden at der går noget den anden vej. Argumentet er, at vognmændene bare kan sende regningen videre til deres kunder, men helt så simpelt er virkeligheden desværre ikke i et presset marked med meget lav indtjeningsgrad, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær og fortsætter:

- Derudover vil en ny CO2-afgift også ramme vores branche hårdt. En CO2 afgift har jo til formål at få borgere og virksomheder til at skifte til nye klimavenlige teknologier. Men de nye teknologier er ikke tilgængelige på nuværende tidspunkt, så vores medlemsvirksomheder kan ikke bare skifte deres dieselbiler ud med el-biler. Derfor ender en CO2 afgift for vores branche blot med at være at gøre transporterne dyrere og ikke grønnere.

Selvom Klimarådet ikke peger på en decideret vinderteknologi, så er vurderingen, at blandt andet biogassen ikke skal spille nogen rolle i den tunge vejgodstransport.

- Når vi ser på udmeldingerne fra lastbilproducenterne, så er vi sådan set ikke uenige med Klimarådet i, at el-teknologierne på den helt lange bane kommer til at have en stor andel af markedet, men vi er dybt betænkelige ved, at de så kategorisk hælder både biodiesel og biogas af brættet. Som det ser ud i dag, har vi meget svært ved at forestille os en omstilling af branchen udelukkende med el de næste mange år frem, siger Henriette Kjær. /anga.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109