23948sdkhjf

- Chaufførerfaring kommer ikke på dåse

Danske vognmænd kan lære noget af rederierne, mener FDL.

Kommentar af Jens Groot, Frie Danske Lastbilvognmænd FDL.

”Frie Danske Lastbilvognmænd FDL kan læse, at fragtomkostningerne på 40 fods containere fra Kina er steget fra 20.000 kr. til 120.000 kr., og at de 100.000 kr. skal indbetales til rederiet, inden 40 fods containeren udskibes. Hvis ikke, bliver 40 fods containeren stående på kajen i Kina.

Kunne danske vognmænd lære noget af rederierne? Ja, det kan de. Det drejer sig om rettidig omhu, som en markant skibsreder har sagt mange gange. Fragtraterne skal op, så der er økonomi til højere lønninger. Vognmanden skal også have økonomi til løbende selv at oplære og uddanne de chauffører, hans virksomhed skal bruge.

Parolen må være som hos rederierne: lad godset stå, når prisen er under din kostpris.

Kom bare i gang. Chaufførmangel i Danmark har i høj grad noget med økonomi og vognmands-initiativ at gøre, så de forhøjelser på 20/30 procent, Ole på Sjælland skrev om tidligere, er meget realistiske, og især når de holdes op mod de 500 procent, en 40 fods container er steget i fragt fra Kina til Danmark. Sæt bare i gang.

Chaufførerfaring fås ikke på dåse eller på en skole eller på et kursus. Chaufførerfaring er noget, chaufføren får, når han arbejder hos en vognmand, og det koster penge, og det har det altid gjort. Det er et problem, når oplæringspengene spares væk, og chaufførmanglen opstår. Det er ikke rettidig omhu”.

(Debatindlæg i Transport Tidende er udtryk for skribentens egen holdning).

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.124