23948sdkhjf

Massiv dansk opbakning til global regulering

Rederier presser på for en global regulering af skibsfartens CO2-udledning.

Over 150 af de største rederier, maritime virksomheder og organisationer kommer nu med en klar appel til verdens ledere: Sørg for at regulere skibsfarten globalt, hvis målene i Paris-aftalen skal indfries.

Blandt underskriverne er mange danske rederier.

Det haster med at få drejet skibsfarten i en grøn retning – men det kan lade sig gøre.

Derfor bør politikerne snarest indføre bindende mål, der skal presse den globale skibsfart til at reducere CO2-udledningen.

Så klart lyder opfordringen fra over 150 af verdens største rederier, maritime virksomheder og NGO’er, som nu kommer med en appel til ledere i hele verden.

Handling nu

I et ’Call to Action’ beder kredsen af underskrivere politikerne om tre ting:

- Vedtag et mål om CO2-neutral skibsfart i 2050 og lav en realistisk plan for implementering i IMO (FNs søfartsorganisation)

- Støt storskalaprojekter for dem, der tør gå forrest for at udvikle løsninger inden for skibsbygning, infrastruktur i havne og udvikling af ny brændstof.

- Skab rammer, som gør valget af nulemissionsskibe og grønt brændstof til det oplagte valg i 2030 med indførelse senest i 2025.

Massiv dansk opbakning

I Danmark møder initiativet massiv opbakning – her har bl.a. A.P. Møller - Maersk, TORM, Norden, Maersk Tankers og DFDS skrevet under, ligesom Danske Rederier har skrevet under.

- Vi går benhårdt efter at blive CO2-neutrale i 2050, men hvis det skal lykkes, har vi brug for lovgivning, der driver og understøtter omstillingen til grønne brændstoffer. De skibe, der bliver bygget i de kommende år, vil også være på verdenshavene, når vi nærmer os 2050, så det haster, siger adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.

Det er nonprofitorganisationen, Global Maritime Forum, der har taget initiativ til at samle underskrifterne og råbe politikerne op forud for COP26 i november.

80-90 procent af verdenshandlen fragtes med skib. Skibstransport har det mindste klimaaftryk pr fragtet ton, men samlet set står skibsfarten for ca. tre procent af de globale CO2-udledninger.

- Der er momentum for at udrette noget virkelig stort i disse år. Vi ser, hvordan der bliver bestilt CO2-neutrale skibe, forsket i nye brændstoffer og investeret i energikilder, som kan være med til at levere energien til den grønne søtransport. Men vi mangler stadig den afgørende globale beslutning om skibsfartens CO2-udledning. Politikerne skal sætte foden ned og træffe et ambitiøst valg, siger Anne H. Steffensen.   /Smir

Følgende danske rederier og virksomheder har underskrevet:

A.P. Møller-Maersk

Bunker Holding Group

Danish Ship Finance

Danish Shipping

DFDS

Global Maritime Forum

Maersk Broker

Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Emission Shipping

Maersk Tankers

Norden

Port Esbjerg

Port of Aarhus

TORM

Unifeeder

ZeroNorth

Ørsted

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.131