Massiv dansk opbakning til global regulering
Over 150 af de største rederier, maritime virksomheder og organisationer kommer nu med en klar appel til verdens ledere: Sørg for at regulere skibsfarten globalt, hvis målene i Paris-aftalen skal indfries.
Blandt underskriverne er mange danske rederier.
Det haster med at få drejet skibsfarten i en grøn retning – men det kan lade sig gøre.
Derfor bør politikerne snarest indføre bindende mål, der skal presse den globale skibsfart til at reducere CO2-udledningen.
Så klart lyder opfordringen fra over 150 af verdens største rederier, maritime virksomheder og NGO’er, som nu kommer med en appel til ledere i hele verden.
Handling nu
I et ’Call to Action’ beder kredsen af underskrivere politikerne om tre ting:
- Vedtag et mål om CO2-neutral skibsfart i 2050 og lav en realistisk plan for implementering i IMO (FNs søfartsorganisation)
- Støt storskalaprojekter for dem, der tør gå forrest for at udvikle løsninger inden for skibsbygning, infrastruktur i havne og udvikling af ny brændstof.
- Skab rammer, som gør valget af nulemissionsskibe og grønt brændstof til det oplagte valg i 2030 med indførelse senest i 2025.
Massiv dansk opbakning
I Danmark møder initiativet massiv opbakning – her har bl.a. A.P. Møller - Maersk, TORM, Norden, Maersk Tankers og DFDS skrevet under, ligesom Danske Rederier har skrevet under.
- Vi går benhårdt efter at blive CO2-neutrale i 2050, men hvis det skal lykkes, har vi brug for lovgivning, der driver og understøtter omstillingen til grønne brændstoffer. De skibe, der bliver bygget i de kommende år, vil også være på verdenshavene, når vi nærmer os 2050, så det haster, siger adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.
Det er nonprofitorganisationen, Global Maritime Forum, der har taget initiativ til at samle underskrifterne og råbe politikerne op forud for COP26 i november.
80-90 procent af verdenshandlen fragtes med skib. Skibstransport har det mindste klimaaftryk pr fragtet ton, men samlet set står skibsfarten for ca. tre procent af de globale CO2-udledninger.
- Der er momentum for at udrette noget virkelig stort i disse år. Vi ser, hvordan der bliver bestilt CO2-neutrale skibe, forsket i nye brændstoffer og investeret i energikilder, som kan være med til at levere energien til den grønne søtransport. Men vi mangler stadig den afgørende globale beslutning om skibsfartens CO2-udledning. Politikerne skal sætte foden ned og træffe et ambitiøst valg, siger Anne H. Steffensen. /Smir
Følgende danske rederier og virksomheder har underskrevet:
A.P. Møller-Maersk
Bunker Holding Group
Danish Ship Finance
Danish Shipping
DFDS
Global Maritime Forum
Maersk Broker
Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Emission Shipping
Maersk Tankers
Norden
Port Esbjerg
Port of Aarhus
TORM
Unifeeder
ZeroNorth
Ørsted