Hamborg genvinder tabt terræn
I løbet af årets første halvår har Port of Hamburg noteret en stigning i gennemløbet af gods på 3,8 procent til 63,5 mio. tons. Med 4,3 mio. TEU steg containerhåndteringen med 5,5 procent.
Efter en beskeden start i de første to måneder medførte marts og andet kvartal en markant stigning i containerhåndteringen. Med i alt 19,3 millioner tons forblev gennemløbet af bulkvarer på en opadgående kurve og var foran med 3,3 procent. Især i de første måneder af første halvdel af 2021 var de vedvarende verdensomspændende konsekvenser af Covid-19-pandemien stadig bestemmende for gennemløbstendensen i Hamburgs havn, lyder det.
- Vi synes, at gennemløbet i Hamburgs havn har udviklet sig positivt og har startet en genoprettelsesproces. Alligevel var det endnu ikke muligt fuldt ud at genoprette nedgangen i gennemløbet forårsaget af pandemiens konsekvenser i Hamborg, blandt andre havne. Voksende import og eksport, stor forbrugerefterspørgsel og Hamburgs enorme udvalg af linjetjenester bringer os videre til en stabil vækstkurve, siger Axel Mattern, medadministrerende direktør for Port of Hamburg Marketing, HHM.
Med 1,4 mio. TEU i løbet af årets første seks måneder opnåede Port of Hamburg Railway ny rekord.
- Det er et fremskridt på 11,3 procent, hvilket understreger Hamburgs position som Europas bedste jernbanehavn, tilføjede Mattern.
Den første fase af indsejlingsjusteringen på floden Elben havde også en positiv indvirkning. Jens Meier, administrerende direktør for HPA - Hamburg Port Authority, påpeger, at det har gjort bevægelse og sejlads betydeligt enklere for store fartøjer.
- Selv for de ekstremt store containerskibe i Megamax-klassen, der tilbyder pladskapaciteter på mellem 18.000 og 24.000 TEU er Hamborgs havn nu lettere tilgængelig. Alene i første halvdel af 2021 kom 107 af disse Megamax containerskibe til Hamborg. Det er en stigning på 24,4 procent, hvilket gør det klart, at indsejlingsjusteringen er et vellykket projekt for havnen, skibsfarten og økonomien, siger Jens Meier. /anga.