23948sdkhjf

DTL: Det grønne pejlemærke kunne være skarpere

Brancheorganisationen reagerer på regeringens finanslovsforslag.

DTL – Danske Vognmænd er positive over for regeringens udspil til en finanslov, men mener, at det grønne pejlemærke kunne være skarpere.

- DTL vil gerne rose, at der er blevet afsat 75 mio. kr. til grøn drivmiddelinfrastruktur til erhvervstransport og 50 mio. kr. i tilskud til grønne lastbiler. Det er dog meget små beløb og en dråbe i havet, hvis flåden af lastbiler og varebiler inden 2030 i et mærkbart antal skal nå en omstilling fra diesel til for eksempel el-drift eller biogas. Der taler vi nok nærmere om et behov for hen ved en mia. kr. For en hurtig klimaomstilling koster altså i den tunge transport, mener Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL.

Men træerne vokser ikke ind i himlen for DTL. Branchen har fremført et forslag om at tillade 40 ton totalvægt på fem-akslede lastbiler, der ifølge organisationen vil give store gevinster for både erhvervs- og samfundsøkonomi og betyde en reduktion af klimabelastningen.

- Vi er kede af, at denne idé ikke afspejler sig i statens budget for næste år. Det er afgørende for vognmandserhvervets mulighed for at bidrage med reduktioner af klimabelastningen, at der gøres op med den rigide og helt håbløse mekanisme, der begrænser vægte og dimensioner, der i øvrigt ikke har sikkerhedsmæssige implikationer. DTL skal stærkt anbefale, at disse forslag sikres en finanspolitisk mekanisme, så fremsynede og kvalificerede forslag kan bæres igennem uden unødige forsinkelser, for så længe er der jo heller ikke til klima-mål-året 2030, udtaler Erik Østergaard, der slutter:

- I sidste ende vil vores forslag qua deres forbedring af effektivitet og samfundsøkonomi kaste flere skatter og afgifter af sig, end de brændstof- og køretøjsafgifter, som falder væk. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125