Stort værft udvider i Nordjylland
For nylig blev et 25.000 kvadratmeter stort værftsområde officielt indviet af Orskov Yard og Frederikshavn Havn. Området består af Dock 5 og Jeppe Ørskov Pier. Herudover blev Arne Ørskovs Vej, der er hovedvejen på det nye havneområde, også officielt indviet. 200 inviterede gæster fejrede indvielsen.
Værft-sværvægtere hyldet
Arne Ørskov Christensen grundlagde værftet i 1958, hvor sidenhen Niels Ørskov overtog ledelsen og drev aktiviteterne på Frederikshavn havn. I 2003 trådte tredje generation til med Christina og Jeppe Ørskov ved roret, og værftet skiftede retning fra et nybygningsværft til et reparationsværft. Jeppe Ørskov døde dog kun 50 år gammel i 2015 efter længere tids sygdom.
Niels Ørskov stod i dag for den officielle indvielse af Arne Ørskovs Vej, og Malte Ørskov løftede sløret for Jeppe Ørskov Pier, opkaldt efter sin far.
- Vi hylder Arne og Jeppe med vejnavn og pier-navn. Og vi har officielt indviet Dock 5, som er endnu en milepæl i ikke bare fortællingen, men virkeligheden om Orskov Yard. Intet kunne lade sig gøre uden familien Ørskov. Alle med hver sin personlighed, men alle med det der drive. Det vi så godt kan lide - nemlig at vi vil denne by, vi vil overleve, vi vil vækste, siger borgmester i Frederikshavn Kommune, Birgit Hansen.
- Hele familien er meget beæret over, at Frederikshavn Havn og Frederikshavn Kommune har valgt at opkalde den nyanlagte hovedfærdselsåre på det nye havneområde for ”Arne Ørskovs Vej”. Han er jo den oprindelige grund til, at vi er, hvor vi er. Ligeledes har vi fået den store ære at få opkaldt den nyetableret pier for ”Jeppe Ørskov Pier”. Han brændte rigtig meget for, at havneudvidelsen blev en realitet og dermed kunne skaffe vækst på værftet og til byen, siger direktør og ejer Christina Ørskov og bestyrelsesformand Niels Ørskov.
Ny dok flittigt brugt
Den nye flydedok – Dock 5 - ankom til Frederikshavn i august sidste år og blev døbt den 15. januar 2021 af Jeppe Ørskovs datter Luna ved en privat ceremoni grundet Covid-19, og nu står kajanlægget altså færdigt.
- Det er virkelig en glædens dag i dag. Vi har arbejdet på det her projekt i mange år, og nu står vi her med en ny flydedok og et nyt flot landanlæg. Vejen hertil har været spændende og udfordrende. Lige fra vi lavede de første skitser, til vi rejste rundt i verden for at se på potentielle dokke, til vi skrev kontrakt med det tyrkiske værft Hat-San på en nybygget flydedok, skrev kontrakt med Frederikshavn Havn, fik myndighedsprojektet på plads og til bygning af dokken i Tyrkiet og bygning af landanlægget her i Frederikshavn, siger administrerende direktør Lars Fischer, Orskov Yard.
Siden Dock 5 blev taget i brug i januar i år, er 11 skibe dokket ind, og den har kun stået ledig i 10 dage. I gennemsnit har den beskæftiget hele 100 fuldtidsstillinger om dagen. Dette i tillæg til de eksisterede aktiviteter hos Orskov Yard. Dock 5 har, med dens størrelse og dybgang, i den grad vist sit værd, og Orskov Yard har nu mulighed for at servicere de store skibe, som ellers var tvunget til at vælge et andet værft. I tillæg til den nye flydedok og det nye kajanlæg bliver der bygget et nyt maskin- og rørværksted, som står færdig ved årsskiftet.
- Jeppe var en stor drivkraft omkring havneudvidelsen, og han udtrykte dengang, at “vi er nødt til at udvikle Frederikshavn Havn - ellers kommer vi til at afvikle aktiviteter”. I dag ser vi nogle af resultaterne - og Dock 5 har en stor symbolsk betydning. Ørskov tog et initiativ som lokomotiv og har taget ansvar med en stor investering, som vil gavne den maritime serviceindustri i hele Nordjylland, siger administrerende direktør Mikkel Seedorff Sørensen, Frederikshavn Havn.
Det nye anlæg er konstrueret således, at det på sigt muliggør etablering af yderlig en dok. Projektet er stadigvæk i sin spæde start, men ønsket er på sigt at få en dok, som er endnu større end de eksisterende. Orskov Yard har på nuværende tidspunkt investeret tæt på 300 mio. kr. i det nye område. /anga.