23948sdkhjf

Godsfremgang i Gøteborg

Göteborg Havn øger godsmængder trods globale kapacitetsproblemer.

Godsmængderne fortsatte med at stige i Göteborg Havn i årets første seks måneder og nåede deres højeste i andet kvartal. Godsfremgangen er opnået på trods af store forstyrrelser i de globale fragtstrømme i kølvandet på Covid-19-pandemien og de efterfølgende kapacitetsproblemer.

Langt størstedelen af svensk udenrigshandel foregår – som i Danmark - til søs. Ved handel med lande uden for Europa transporteres gods normalt med containerskib. I Göteborg Havn, den største havn i Skandinavien, blev 411.000 containere håndteret i løbet af første halvår af 2021 - en stigning på 2 pct.

Mere gods på skinner

Containeriserede godstransporter til og fra havnen foregår i stigende grad med jernbane, og denne tendens ser ud til at fortsætte. Det skyldes i høj grad vækst i trafikken på nye ruter og tilføjelsen af nye jernbanedestinationer i foråret. I løbet af første halvår steg stigningen i jernbanebåren containerfragt med 11 pct. og med 19 pct. i 2. kvartal.

I løbet af andet kvartal var andelen af jernbanebaseret containergods til og fra havnen 70 pct., hvilket er rekord og muligvis det højeste tal, der nogensinde er rapporteret af en større international havn.

- Dette er et enestående resultat, der placerer os solidt på forkant internationalt. Det er en mærkbar anderkendelse af vores meget effektive jernbanekoncept, som viser sig ekstremt populært blandt fragtejerne og noget, vi vil fortsætte med at udvikle. Jo mere gods vi formår at skifte fra vej til jernbane, jo bedre er det for vores klima, sagde Elvir Dzanic, admin. direktør i Göteborg Havneværelse.

“Kreative løsninger og hårdt arbejde”

Godsmængderne for havnens intra-europæiske ro-ro-trafik steg med 14 pct. i løbet af de første seks måneder. Alle destinationer i Tyskland, Benelux og Storbritannien har en positiv udvikling, herunder containermængderne på disse ruter.

Håndteringen af nye køretøjer i havnen steg med 38 pct. i løbet af de første seks måneder, hovedsageligt fordi bilproducenten Volvo genvandt tabt terræn. Passagertrafik på havnen begyndte først at vise tegn på bedring i andet kvartal med færge passagerer op 41 pct. takket være opgivelsen i Covid-19 restriktioner i løbet af foråret.

Ikke desto mindre blev der rapporteret et fald på 43 pct. for januar-juni. Krydstogtstrafikken startede på en god måde allerede i løbet af første halvår, og resten af året vil sandsynligvis blive en af de bedste i havnens historie.

-I betragtning af de udfordringer, vi har stået over for i løbet af første halvår, er vores volumental generelt en stor bedrift, hvilket afspejler kreative løsninger og hårdt arbejde fra godsejere, speditionsvirksomheder, terminaloperatører, jernbaneoperatører og andre involverede i og omkring Göteborg Havn. Den positive tendens i løbet af 2. kvartal i forhold til 1. kvartal kan ses på næsten alle områder, siger Elvir Dzanic.

Energiprodukter dykket markant

Den eneste sektor, der ikke steg i løbet af de første seks måneder, var energiprodukter med et fald i mængderne på 17 pct. til 9,8 millioner tons. Mængderne var usædvanligt høje i første halvår af 2020 som følge af lave oliepriser, mens 2021 var præget af et fald i efterspørgslen, et turbulent marked og prisstigninger.

Strategiske beslutninger

I juni underskrev Göteborgs havnestyrelse en hensigtserklæring med byggefirmaet Castellum om et joint venture om at udvikle, planlægge, bygge og administrere logistik -ejendomme kun et stenkast fra havnen.

Landarealet er cirka 270.000 kvadratmeter, heraf er selve byggegrunden 155.000 kvadratmeter. Området vil blive fuldstændigt udviklet inden for fire år, og projektet forventes at begynde i løbet af 2021. Etableringen af et joint venture-selskab er stadig betinget af godkendelse af byrådet i løbet af efteråret.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11