Containerskib skal sejle på grøn methanol fra 2023
A. P. Møller – Mærsk har bestilt et ny containerfeederskib med en kapacitet på 2.100 TEU, der skal sejle på grøn methanol. Skibet skal bygges af Hyundai i Sydkorea, men motoren – skal som den første i et containerskib i verden – kunne sejle på methanol.
Det skriver MAN Energy Solutions i en pressemeddelelse.
Der er tale om en såkaldt dual fuel motor, der kan sejle på methanol eller konventionelt brændstof. Nybygningen skal leveres i 2023 og containerskibet skal efter planen indsættes på feeder-ruter i Maersk-rederiet Sealand Europe.
MAN Energy Solutions har vundet ordren om at levere verdens første motor med lav hastighed, dobbeltbrændstof, der kører på methanol til et skib i containersegmentet.
Hyundai (HMD) bygger det 2.100 TEU store containerskib skibet i Korea til AP Møller - Maersk, den globale integrator af containerlogistik, mens HHI-EMD, som allerede har erfaring med LGIM-motorer (8 motorer i drift og 12 motorer under opbygning til skibe, der skal anvendes til transport af methanol), vil bygge typen MAN B&W 6G50ME-LGIM (-Liquid Gas Injection Methanol) - også i Korea. Motoren er Tier III-kompatibel.
Ved lanceringen bliver nybygningen det allerførste methanoldrevne skib, der ikke transporterer methanol som last. Mærsk har endvidere meddelt, at de forventer, at det nye skib skal drives af grøn methanol med biobrændstof, der anvendes som pilotolie. Skibet skal ind i tjeneste i 2023 og vil som nævnt sejle i rederiet Sealand Europe - et Mærsk-selskab - den baltiske skibsrute mellem Nortern Europe og Botnia-bugten.
Bjarne Foldager, Senior Vice President og Head of Two-Stroke Business, MAN Energy Solutions, siger:
- Maersk udviser stort lederskab ved at satse på bæredygtig methanol som en del af sin strategi for dekarbonisering - og langt tid forud for den oprindelige mål i 2030. For vores del designer vi dual-fuel teknologi, der imødekommer den voksende kundebehov for bæredygtige rederier, og her spiller vores ME-LGIM-motor en vigtig rolle. Det er særligt glædeligt at se det debutere inden for det vigtige containersegment.
Foldager fortsætter:
Vores andre ME-LGIM-referencer har bevist methanol som et rent, effektivt og sikkert skibsbrændstof, der giver en klar vej til dekarbonisering gennem betydelige reduktioner af drivhusgasser, når de produceres fra vedvarende energikilder. Generelt er MAN Energy Solutions 'portefølje med to brændstofmotorer godt positioneret til at håndtere de alternative brændstoffer, markedet bringer, når vi bevæger os mod en kulstoffri fremtid. "
MAN Energy Solutions oplyser, at dens referencer med lav hastighed med dobbeltbrændstof nu overstiger 408 enheder, hvor ME-GI optager over 1,7 millioner driftstimer alene på LNG, mens ME-LGI-platformen har samlet mere end 110.000 driftstimer med dobbeltbrændstof . /Smir