23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Autonome lastbiler testet på havnen i Hamborg

’TruckPilot’-projektet flytter containere på containerterminal.

Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) og den München-baserede truckproducent MAN Truck & Bus udvikler og tester selvkørende lastbiler til brug i hub-to-hub containertrafik som en del af projektet ’Hamburg TruckPilot’. I slutningen af maj blev der for første gang med succes gennemført øvelsestest med en selvkørende lastbil i regelmæssig trafik ved HHLA Container Terminal Altenwerder (CTA).

- Sådan føles fremtiden, siger Detlev Gosler, chauffør hos den Emden-baserede speditør Spedition Weets. Han kører regelmæssigt sin lastbil til HHLA’s Container Terminal Altenwerder i Hamburg Havn, men denne gang var intet, som det plejer. Prototypen på denne selvkørende lastbil styrer sig næsten autonomt over terminalen.

Målet med ’Hamburg TruckPilot’-forskningsprojektet er at udvikle automatiseringsløsninger til vejtransport. Specifikt fokuserer det på kundespecifik implementering og muligheden for at integrere selvkørende lastbiler i containerhåndteringsprocessen på CTA. Efter forberedende testfaser fandt praktiske testkørsler sted i slutningen af maj, hvor prototypebilen udstyret med elektroniske automatiseringssystemer kørte i løbet af regelmæssige logistiske operationer. Projektdeltagerne opsummerede det som en succes.

Som en del af de todages øvelsestests bibragte Spedition Weets 40 fods containere fra Weets Logistic Center i Soltau til Hamborg på vegne af VW Group Logistics. En lang række data til automatisk kørsel blev allerede indsamlet langs motorvej A7 på ruten til Hamborg. Weets-chaufføren flyttede til passagersædet ved check-in-porten ved indgangen til Terminal Altenwerder for at give plads til en uddannet MAN-sikkerhedschauffør. Han overvågede de autonome kørselsfunktioner og overtog rattet, hvis det var nødvendigt. Prototypetrucken accelererede forsigtigt alene, nærmede sig opbevaringsblokken med 25 km/t og manøvrerede containerchassiset bagud i den tildelte bane. Den automatiske returkørsel til kontrolporten fandt sted efter håndtering af containeren. Sikkerhedschaufføren behøvede ikke at gribe ind én gang.

- Vi er glade for at være en del af dette innovative forskningsprojekt og støtte udviklingen af fremtidige automatiserede løsninger, siger Jakob Weets, administrerende direktør for Spedition Weets.

- Autonom kørsel kommer. Loven om autonom kørsel, der for nylig blev vedtaget, bekræfter det. Hos HHLA ønsker vi at - og skal - forberede os tidligt på udsigten til, at autonome lastbiler afhenter eller leverer containere på vores terminaler, siger Till Schlumberger, projektchef hos HHLA. /anga.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|