- Grønne løsninger skal fungere for vognmændene i praksis
Det er glædeligt, at et bredt flertal i Folketinget nu afsætter 850 mio. kr. til udviklingen af Power-to-X-teknologier, der skal gøre det muligt i stor skala at omdanne grøn strøm til brint og andre bæredygtige brændstoffer, der kan bruges i skibe, fly, lastbiler og den tunge industri.
Det mener brancheorganisationen DTL Danske Vognmænd, der dog tilføjer, at skal teknologien få flyvehøjde i godstransporten, skal de grønne løsninger være konkurrencedygtige for vognmanden. Derfor er det en hovedopgave for den grønne omstilling at få bragt fremstillingsomkostningerne til brint og P2X ned, lyder det fra Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL:
- Hvis projektet skal have relevans for vognmændene, så skal det være mere end en udfordrende og spændende opgave for forskerne. Målet må være at lave noget, som kan fungere for vognmændene i praksis, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Vi er helt enige i intentionerne om, at Danmark skal være med helt fremme, når det gælder udviklingen af fremtidens grønne brændstofløsninger, og det glæder mig at aftalen er meget bred politisk. Der er brug for politisk kontinuitet og langsigtede politiske forpligtelse i denne proces.
Han tilføjer, at det er positivt, at midlerne indgår i et stort fælleseuropæisk projekt:
- For vi kan ikke se bort fra, at fremtidens grønne løsninger og lade-infrastrukturen, der skal ledsage dem, ikke kan fungere rent nationalt, når nu markedet er internationalt. Der skal også styr på afgiftssystemer og meget andet, så der ikke spekuleres i prisen på de grønne drivmidler. For så risikerer vi en form for klima-dumping. Men hos DTL er vi godt tilfredse med den politiske aftale – det er et glimrende tiltag, slutter Erik Østergaard. /anga.