23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL: Ny PostNord-fredning er pinlig

Smalt flertal i Folketinget støtter forlængelse af statsstøtte til PostNord i Danmark.

Et politisk flertal i Folketinget vil igen forlænge støtten til PostNord, denne gang frem til og med 2022. Støtten skal sikre, at PostNord i Danmark kan opfylde selskabets befordringspligt for brevpost.

Forliget vækker skarp kritik fra DTL – Danske Vognmænd, der mener at de fortsatte subsidier til det statsejede logistikselskab er en farce, som koster skatteyderne og de selvstændige vognmænd dyrt.

Det skriver DTL – Danske Vognmænd i en kommentar til den politiske aftale.

Den frie konkurrence suspenderes endnu engang – når det kommer til spørgsmålet om PostNord. DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør kalder endnu en forlængelse af PostNord-aftalen om støtte for ”pinlig”.

-Jeg synes det er pinligt for partierne bag aftalen, når de bare forlænger verden med brædder, siger Erik Østergaard.

-Når man læser Transportministeriets pressemeddelelse, synes den underliggende argumentation at være, at da der i næsten 400 år har der været et dansk postvæsen, så må det da nok kunne få lov at humpe på krykker et par år endnu.

Bunden politisk opgave

- Ikke-beslutningen om en forlængelse af PostNord-aftalen til og med 2022 er bare den seneste af mange udskydelser, af hvad man eller skulle mene var en bunden politisk opgave: At finde en fremtidssikret, langsigtet og økonomisk bæredygtig konstruktion for PostNords opgaver – vel at mærke uden at det skal være på bekostning af hverken skatteydere eller af de selvstændige vognmænd, som i dag slås med unfair konkurrence fra PostNord, fortsætter Erik Østergaard og tilføjer:

-Jeg er fuldstændig klar over, at der er en række dilemmaer og ingen enkle løsninger på problemet. Men de tilbagevendende ikke-løsninger og forlængelser af statsstøtte sender et signal til vognmandsbranchen, om at man ikke tager kritikken af markedssituationen alvorligt. Det er langt fra tilfredsstillende, siger DTL-direktøren, som dog hæfter sig ved at aftalen er smal.

- Det er trods alt positivt, slutter Erik Østergaard.  /Smir

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|