23948sdkhjf

Fordobling af godstog Europa-Kina

Mængden og hyppigheden af banegods mellem kontinenterne eksploderet hos Metrans.

HHLA-datterselskabet Metrans fordobler antallet af containertog på New Silk Road. I det forløbne år har Metrans øget antallet af containertog, der kører mellem Europa og Kina, med 114 procent.

Mængden og hyppigheden af jernbanegodstrafik mellem Asien og Europa er steget markant i de senere år. Coronaviruspandemien og de deraf følgende kapacitetsflaskehalse i skibsfarten har givet et ekstra løft til jernbanetransportforbindelser. Ifølge skøn fra ledelseskonsulent Roland Berger blev der transporteret omkring 878.000 standardcontainere (TEU) langs de forskellige jernbanekorridorer på New Silk Road i 2020. Den internationale jernbaneorganisation UIC antager, at dette antal kan fordobles inden 2025.

Metrans drager også fordel af denne tendens. Det intermodale selskab drev 913 tog i 2020 (2019: 426 tog), der stammer fra eller gik til Kina. Dette er en stigning på 114 procent, hvor importen registrerer den største vækst (+ 131 procent). Transportmængderne for Metrans på den nye silkevej er således cirka 30.000 TEU.

Peter Kiss, administrerende direktør i Metrans:

- For 30 år siden begyndte vi at transportere søfragtcontainere til det europæiske bagland. Metrans tilbød den første regelmæssige togforbindelse mellem Hamborg og Prag. Siden da er vores netværk mellem europæiske havne og deres baglande vokset hvert år. Derudover er vi en af de største udbydere på det hurtigst voksende marked: jernbanetransport mellem Europa og Kina.

Kunder kan nu vælge adskillige destinationer i Kina som deres start- og slutpunkter. I øjeblikket forbinder mellem 60 og 80 Metrans-tog om måneden Europa med vigtige økonomiske centre i folkerepublikken, herunder Zhengzhou, Xi'an og Jinhua. Sammen med partnere samler Metrans bloktogene i Kina, der overtages af operatører på de forskellige hubs på den eurasiske jernbanekorridor. Disse knudepunkter er den polske grænseterminal Malaszewicze (nær den hviderussiske by Brest) og den slovakiske terminal i Dobra (nær den ukrainske grænse). Containerne distribueres derefter over hele Metrans-netværket. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171