23948sdkhjf

Gyldne løfter om lufthavn i topklasse

Aarhus Airport løfter sløret for den totalmoderniserede lufthavn.

Aarhus Airport løftede i går torsdag sløret for, hvordan den kommende totalmoderniserede lufthavn vil tage sig ud, når ud- og ombygningen til cirka 140 mio. kr. er fuldført i 2022.

Den designmæssige tråd i lufthavnsbygningen, som vokser til dobbelt størrelse fra cirka 5.000 til 10.000 kvadratmeter, vil være gennemgående nordisk med skarpe linjer, der blødes op af et varmt guldskær. Lufthavnens facader bliver nemlig opført i bæredygtige materialer i farven ’gold metallic’ med store åbne glaspartier, der sender masser af lys ind i lufthavnsbygningen.

- Vi holder fortsat fast i den ambitiøse vækststrategi, vi præsenterede i 2019. Målene er 1,5 millioner passagerer i 2027 og 4 millioner rejsende i 2040. Moderniseringen er et essentielt greb for at gøre lufthavnen attraktiv for internationale flyselskaber og øge trafikken samt for at kunne servicere et langt større antal passagerer. Vores faciliteter bliver toptunede, og hele gæsteoplevelsen skal løftes op i samme høje liga. Det er naturligvis en særlig situation at navigere en turnaround under en pandemi, men vi høster allerede meget positive tilkendegivelser i vores ruteviklingsarbejde, og vi har fuld tiltro til, at lufthavnen kommer til at levere på alle parametre. Faktisk bekræftede Ryanair netop i går aftes, at de starter en helt ny rute til Korfu fra Aarhus Airport to gange om ugen fra den 2. juli, siger Nicolai Krøyer, som tiltrådte som ny administrerende direktør for Aarhus Airport den 1. marts.

Som led i moderniseringen udvides der med tre nye gates, så der kan betjenes syv fly ad gangen. Samtidig bygges en toetagers transitlounge, hvor der i underetagen indrettes 500 kvadratmeter taxfreeshopping, mens førstesalen indrettes til loungeområder med panoramavinduer mod landingsbanerne og direkte adgang til café og restaurant. Designmæssigt følger interiøret den bæredygtige nordiske linje med møblering fra danske HAY. Et nyt lufthavnshotel med 37 dobbeltværelser integreres i førstesalsniveau med gangpartier vendt mod parkeringspladsen og værelser med udsigt mod det åbne luftrum. Hotellet skal blandt andet imødekomme behovet for overnatning for internationale erhvervsrejsende, og dem skal der komme flere af ifølge Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard. Borgmesteren vurderer samtidig, at en bedre tilgængelighed til lufthavnen er et særdeles vigtigt konkurrenceparameter og en væsentlig faktor for lufthavnens vækst.

- Østjylland er Danmarks næststørste vækstcenter, og vi har en lang række internationale virksomheder samt et universitet i verdensklasse. De fortjener en velfungerende lufthavn, der kan understøtte den videre erhvervsudvikling samt øge tiltrækningen af kompetencer og internationale turister. Business- og ferierejsende skal have rig mulighed for at flyve til attraktive destinationer, og det skal være smidigt at komme til og fra lufthavnen. Derfor ser vi gerne, at rute 15 opgraderes til motorvej hele vejen til lufthavnen og ønskeligt helt til Grenaa, så vi også favner udviklingen på Djursland. På den lange bane vil det også være relevant at arbejde for en letbane-løsning helt til Aarhus Airport, siger borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard.

Lufthavnen er længere end forventet med den gennemgribende opgradering, der også tæller en sekssporet ultra-effektiv sikkerhedskontrol, udvidede parkeringsområder, udvidede hangarer, nye politi- og toldfaciliteter, lydisoleret legeplads i to etager, teenagelounge med fodboldbane og flysimulator med mere.

Designet i lufthavnen er udarbejdet af blandt andre C. F. Møller Architects, AART Architects, Schmidt Hammer Lassen og AMPM Design Studio. I maj måned påbegyndes byggeriet af lufthavnshotellet. Aarhus Airport skal selv varetage driften af hotellet. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078