23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Beskeden start for salget af vare- og lastbiler

Nye bilafgifter har påvirket salget af lette erhvervskøretøjer.

Varebilerne fik en sløj start på året, men det skyldes i høj grad de nye bilafgifter, som der var lidt usikkerhed om i starten af året for især varebiler. Dertil kommer, at salget i december også var særdeles højt.

- Varebilssalget i 2020 var ikke så påvirket af pandemien, som man kunne frygte. Både i bygge- og transporterhvervene har aktiviteten været høj, og varebilssalget gik ganske godt og var kun 6,0 procent nede ift. 2019. Salget i december 2020 blev tilmed rekordhøjt, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, og fortsætter:

-  4. december kom der en ny, politisk aftale om afgifterne på person- og varebiler. Imens forholdene for personbiler relativt hurtigt var klare, udestod der selv i januar fortsat væsentlige spørgsmål i forhold til varebilerne. De to forhold forklarer den sløve start på året. På trods af en dårlig start på året, forventer vi dog ikke et lavere salg i 2021.

14,3 procent færre lastbiler

Lastbilsalget endte 14,3 procent lavere i januar 2021 end i 2020, men ser man på udviklingen over de seneste 5-6 måneder, ligner udviklingen meget den tilsvarende periode året tidligere. I januar 2021 oplevede vi et beskedent lastbilsalg. Forventningen for 2021 er et samlet lastbilsalg, der ender over det realiserede i 2020.

Ikke én eneste bus

Salget af busser ser ikke ud til at være kommet ud af starthullerne her i det nye år – i januar måned blev der ikke solgt en eneste bus. Alligevel er der forventninger om et ganske pænt antal indregistreringer i 2021, hvilket bunder i en del udskudte køb i det forgangne år. Vi forventer således et mere normalt busmarked i 2021 end det, som vi var vidne til i fjor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.127