23948sdkhjf

Jumbo løftede kæmpe-opgave

1.500 ton kraner fra Kina til Immingham.

Projektspeditøren Jumbo har transporteret to StS (Ship to Shore) containerkraner, der sammen vejer mere end 1.500 tons, fra Taicang, Kina til havnen i Immingham på Storbritanniens østkyst.

Den vellykkede projekttransport markerer første gang, at to kraner af denne størrelse er blevet transporteret sammen på et enkelt heavy lift skib. Jumbos kunde på kontrakten var den kinesiske kranproducent Nanhua International.

Bagbordssiden måtte udvides

Ved at mobilisere et af sine J-klasse heavy lift skibe ”Fairpartner” til at udføre denne containerkrantransport har Jumbo betrådt nyt land i forhold til flådens transportmuligheder. De to kraner vejede 788 og 810 ton stykket - begge med højder lige under 75 meter over dækket.

- Vi brugte skibets egne dækmonterede kraner til at løfte den første containerkran på midlertidige skinner placeret midt på dækket. Derefter flyttede vi containerkranen frem til sin opbevaringsposition bag skibets indkvarteringssektion, siger Otto Savenije, projektingeniør hos Jumbo.

For at gøre dette muligt måtte Jumbo dog udvide bagbordsiden af dækket ved at bruge skibets egne tweendecks som dækforlængelser.

- Dette skabte de yderligere 6,1 meter, der var nødvendige for at holde skinnerne. For at udligne den ekstra vægt på bagbordssiden måtte vi dog placere en modvægt på 100 ton på styrbord side under løfteoperationer, siger Otto Savenije.

Sammenlignet med denne komplekse proces med lastning af den første containerkran var lastning af den anden containerkran til dens midterste opbevaringsposition en forholdsvis ligetil proces, lyder det fra Jumbo.

Fairpartner foretog rejsen fra Kina til Immingham på 36 dage og holdt sig under luftudkastsrestriktioner under Mubarak Peace Bridge på Suezkanalen ved at sænke armene på containerkranerne. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047