23948sdkhjf

Danmark holder sin femteplads

Danske rederier fastholder global position trods corona-krisen.

Den danske handelsflåde er fortsat den femtestørste i verden. Den samlede tonnage opereret af danske rederier ligger på samme niveau som for et år siden. Det skriver brancheorganisationen Danske Rederier.

Det har været et vindblæst halvår for danske rederier. Coronakrisen har givet udfordringer ud over det normale.

Men på trods af svære vilkår har rederierne fastholdt kapaciteten, og den samlede danske handelsflåde er derfor fortsat verdens femtestørste handelsflåde målt på opereret tonnage. Det vil sige, at skibe som danske rederier opererer for udenlandske skibsejere  er medregnet i opgørelsen.

Nye tal fra Danske Rederier viser, at den samlede danske handelsflåde pr. 1. juli udgør 64,2 mio. bruttoton* fordelt på 2.064 fartøjer.

- Jeg er glad for, at Danmark ligger stabilt på den femteplads, vi indtog sidste år. Siden 2015 har der været en stor vækst på 25 procent i den samlede danske handelsflåde, men med de usikkerheder, der ligger i verdensøkonomien lige nu, er tiden ikke til at øge kapaciteten, men derimod at fastholde positionen, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

I januar 2020 var den samlede kapacitet (bruttotonnage) i den danske handelsflåde på 64 mio. BT fordelt på 2.036 fartøjer, mens den i juli 2019 var marginalt højere med 64,7 mio. BT fordelt på 2.089 fartøjer.

Lav sigtbarhed

Det globale marked for søbåren handel forventes ifølge analysebureauet Clarkson at falde 5,6 procent i 2020. Det vil være det største fald i 35 år. De forskellige segmenter indenfor søbåren transport er dog påvirket meget forskelligt.

- De sidste seks måneder har været kendetegnet af lav sigtbarhed. Og hvor nogle rederier har kunnet sejle forholdsvis upåvirket gennem krisen, har specielt vores færge- og passagerrederier været hårdt ramt af grænselukninger og rejseforbud, siger Anne H. Steffensen, der aner en smule optimisme forude.

- Vi kan se, at andet kvartal for containermarkedet, som først og fremmest flytter verdens forbrugsgoder, blev bedre end forventet. Om det er et tegn på, at vi er ved at være godt gennem krisen, er dog for tidligt at spå om, men det vidner om, at der fortsat er gang i handlen og dermed brug for transport af varer, siger Anne H. Steffensen.

De danske rederier eksporterede i 2019 for mere end 207 mia. kr., hvilket er en all time high for Danmarks største eksporterhverv.

Se Danske Rederiers opgørelse af den opererede handelsflåde 2020. (pdf)

Se flere fakta om udviklingen i dansk flag i Danske Rederiers årsberetning 2020

*Opgørelsen af den samlede udvikling af opereret tonnage af danske rederier inkluderer handelsskibe (herunder passagerskibe), offshoreskibe og diverse skibe, herunder slæbebåde. Krigsskibe, fiskeskibe og andre ikke-handelsskibe, herunder fartøjer og konstruktioner, der ikke kan sejle selv, indgår ikke i opgørelsen. Data baserer sig på Clarksons Research  /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11