23948sdkhjf

Aarhus Havn reducerer CO2-bidraget

Samarbejder om bæredygtighed med havnens virksomheder.

I en netop offentliggjort bæredygtighedsrapport har Aarhus Havn for første gang nogensinde opgjort sit CO2-bidrag. Af rapporten fremgår det, at virksomheden har reduceret sit CO2-bidrag med 15 procent til 1.248 tons CO2 i 2019. De største reduktioner er sket på bugserbådenes brændstof, på dieselbiler, der er udskiftet til el/benzin og på fyringsolie.

- Vi har sat os ambitiøse mål om CO2-neutralitet i 2030 og om at blive den mest bæredygtige havn i Østersøområdet. Men i 2019 har vi også arbejdet med bæredygtighed på en lang række områder, der ikke påvirker vores eget CO2-bidrag, siger kundechef Nicolai Krøyer.

Som eksempel peger han på, at Aarhus Havn som den første havn i Danmark har besluttet at give rabat til skibe, der kan dokumentere deres bæredygtighedsniveau i forhold til ”Environmental shipping index.

I løbet af 2019 har Aarhus Havn også indgået en aftale med Molslinjen om en fælles investering i et landstrømsanlæg til rederiets færger, som således kan modtage landstrøm fra efteråret 2020, når Molslinjen flytter ud på den nye færgeterminal i Østhavnen.

- Det er et eksempel på et bæredygtighedssamarbejde med en af virksomhederne på havnen. Og i 2019 har vi formaliseret det samarbejde, som nu omfatter en lang række virksomheder på havneområdet. Vi vil gerne motivere til samarbejde – for eksempel har vi igangsat et samarbejde om at se på muligheder for at producere grøn energi i fællesskab på havnen, ligesom nogle virksomheder har et behov for nedkøling, hvilket skaber overskudsvarme, som andre virksomheder kan udnytte, lyder det fra Nicolai Krøyer. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126