23948sdkhjf

Historisk nedtur for dansk erhvervsliv

Coronakrisen sender chokbølger gennem dansk erhvervsliv, lyder det fra DI.

På få uger har coronakrisen sendt chokbølger igennem hele dansk erhvervsliv. Det viser DI’s konjunkturindikator, der falder til sit laveste niveau i indikatorens historie. Det signalerer, at dansk økonomi kan vente et kraftigt tilbageslag i 2. kvartal.

Med coronavirusset og tiltagene til at inddæmme spredningen af smitten er virksomhedernes milde optimisme vendt til dyb pessimisme. Det fremgår af en rundspørge til DI’s Virksomhedspanel i perioden fra 16.-17. marts 2020, hvor DI’s konjunkturindikator kommer ud på sit laveste niveau nogensinde. Og det er vel at mærke før, regeringen i går aftes indførte nye restriktioner, det vil få markante negative konsekvenser for danske virksomheder og arbejdspladser, særligt blandt de små og mellemstore virksomheder.

Virksomhedernes forventninger er faldet gennem gulvet på få uger. Det viser en anden spørgeundersøgelse til DI’s Virksomhedspanel foretaget i perioden fra d. 20. februar 2020 til 4. marts 2020.

Her var virksomhederne overvejende positive i deres vurdering af omsætning og indtjening i 2. kvartal 2020 sammenlignet med 2. kvartal 2019. Nu venter næsten 7 ud af 10 virksomheder et fald i omsætningen. Over en tredjedel af virksomhederne forventer, at nedgangen i omsætningen bliver mere end 10 procent.

Pessimismen har også fat i virksomhedsledernes vurdering af beskæftigelsessituationen i deres virksomhed. Knap 60 procent regner med, at virksomhedens antal af medarbejdere er lavere i 2. kvartal 2020 sammenlignet med samme kvartal året før.

Selv om dette tilbageslag i økonomien på alle måder er unormalt – også i hastighed – så tegner forventningerne på brancheniveau et klassisk konjunkturbillede. Fødevare-, drikke- og tobaksindustrien, der er en mindre konjunkturfølsom branche, har omtrent neutrale forventninger til 2. kvartal. Modsat er bilbranchen meget pessimistisk. Branchen er i forvejen presset, og køb af nye køretøjer vil være noget af det første, som forbrugere ramt af coronakrisen vil holde igen med. Generelt er både fremstilling og service dog hårdt ramt. På virksomhedsstørrelse er de små og mellemstore virksomheder mere pessimistiske end de store virksomheder. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109