23948sdkhjf

COVID-19: Lemper køre- og hviletidsregler

Transportminister Benny Engelbrecht lemper køre- og hviletidsregler af henyn til forsyningssikkerheden.

Transportminister Benny Engelbrecht vil lempe på køre- og hviletidsreglerne, for at lette distributionen af fødevarer. I en pressemeddelelse skriver Engelbrecht:

»Generelt har vi en høj forsyningssikkerhed af føde- og dagligvarer i Danmark og netop nu er mit indtryk, at der også på de centrale lagre er massere af varer. Som følge af de seneste dages ændrede indkøbsadfærd som følge af udmeldingerne omkring coronavirussen, har distributionen ud til dagligvarebutikkerne været presset. Dette kalder på en række midlertidige initiativer særligt den kommende uges tid,« skriver transportministeren.

Kort og langt weekendhvil

Transport- og Boligministeriet har derfor taget initiativ til, at der i Danmark iværksættes en midlertidig dispensation på 10 dage fra artikel 8, stk. 6, i køre- og hviletidsforordningen vedrørende forordningens krav om det regulære hvil på 45 timer og det reducerede hvil på 25 timer, jf. forordningens artikel 14, stk. 2, målrettet forsyning af fødevarer og dagligvarer til detailbranchen. Dette er meddelt Kommissionen og derved håndhæves denne regel således ikke fra nu af og de kommende 10 dage

Transport- og Boligministeriet er samtidig i gang med hurtigst muligt at udarbejde bekendtgørelser, som sikrer, at den håndhævelsen af nedenstående regler kan sættes i midlertidig bero:

- Regler om kvalifikationer og uddannelser for varebilschauffører, jf. kapitel 8 a i bekendtgørelse 1327 af 29. november 2017, jf. ændringsbekendtgørelse nr. 1224 af 23. oktober 2018, samt § 56 i samme bekendtgørelse,

- Forlænget gyldighed for en række chaufførkørekort og beviser, der ellers stod til at udløbe i marts eller april måned 2020 – således kørekort til bus- og lastbilschauffører, chaufføruddannelsesbeviser, tachografkort, ADR-beviser, sikkerhedsrådgivere for farligt gods, truckcertifikater og krancertifikater,

- Godskørselslovens § 6 a, stk. 1, vedrørende forbud mod, at en virksomhed, som er indehaver af en godskørselstilladelse, kan udlåne chauffører til andre tilladelsesindehavere eller selv låne chauffører fra andre tilladelsesindehavere.

- Jeg sætter i den forbindelse stor pris på den tætte dialog om behovet for akut handling, der har været mellem ministeriet og brancheorganisationerne samt de faglige organisationer, og jeg opfordrer til, at dialogen opretholdes i det videre forløb.

Ros fra DI Transport

Over for Transportministeriet har branchedirektør i DI Transport, Michael Svane hilst dispensationen velkommen.

- Det er meget vigtige skridt for at skabe sikkerhed om forsyningen af varer til virksomheder og forretninger, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

- Vi skal ikke havne i en situation, hvor vi mangler chauffører, fordi de er syge eller i karantæne. Nu bliver reglerne mere smidige i en periode. Det vil sikre, at hjulene kan holdes i gang i samfundet, siger Michael Svane og tilføjer:

Det er godt, at man forlænger gyldigheden af kørekort og beviser. Det skaber ro, siger Michael Svane.

Flere dispensationer

Miljøminister Lea Wermelin (S) har tidligere i dag meddelt, at hun dispenserer for miljøzonekravene i danske storbyer af hensyn til distributionen af varer. Samtidig har hun sammen med transportminister Benny Engelbrecht opfordret kommunerne til at vise fleksibilitet og lempe på de lokale begrænsninger for distributionen af varer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127