23948sdkhjf

FL 2020 tages godt imod af DTL

Brancheorganisationen roser især indsats mod social dumping.

Regeringens Finanslovsaftale 2020 modtager ros fra DTL – Danske Vognmænd. Brancheorganisationen tager særligt godt imod aftalens fokus på ulovlig cabotagekørsel og social dumping, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL:

- Jeg synes, at der er gode elementer i finanslovsaftalen. At sikre dansk løn til de udenlandske chauffører betyder, at en ladeport, der alt for længe har stået på vid gab, bliver lukket for de speditører og vognmænd, der hidtil har spekuleret i at underbyde det danske marked. Dét ser vi som en stor sejr, for det har DTL længe efterlyst. Og jeg noterer mig, at aftalepartierne har afsat penge til myndighedskontrollen, så det virker lovende, siger Erik Østergaard og fortsætter:

- Det er godt nyt for bekæmpelsen af alle de ”kreative” speditører og vognmænd, der forsøger at omgå enhver regel, for at opnå en konkurrencefordel på bekostning af de danske vognmænd. Derfor er jeg meget tilfreds med finanslovsaftalen. Det er godt, at politiet, Arbejdstilsynet, og Skattestyrelsens arbejde med at slå ned på lønfusk blandt udenlandske ansatte får et tiltrængt løft. Kurt Beier-sagen har sat tydelige spor i finanslovsaftalen – og med god grund, siger DTL-direktøren.

Af aftaleteksten fremgår det, at bøderne bliver fordoblet for virksomheder, der "groft uagtsomt ansætter udenlandsk arbejdskraft uden ret til at arbejde".

- Det manglede bare, men godt at der omsider kommer højere bødestraf for virksomheder, der bevidst har ansat illegal arbejdskraft, og hvor det vurderes, at firmaet har tilstræbt en økonomisk fordel ved at bruge ulovlige ansatte. Problemet findes i flere brancher, men på godstransportens område er det et stort problem, siger Erik Østergaard. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127