23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Alstom udruller level 3 signalsystem

Ny version af ERTMS-system taget i brug i Wuppertal.

En ny version af Alstoms Atlas ETCS togkontrolsystem er taget i brug på den ikoniske hængebane i den tyske by Wuppertal.

Det skriver Alstom.

Wuppertals hængebane er et monorail-tog, som hænger fra en monorail-skinne. Alstom har udrustet hele ruten og 31 nye køretøjer samt den gamle ”kejservogn” med ETCS, den europæiske standard for togkontrolsystemer.

Hængebanen i Wuppertal er dermed den allerførste ibrugtagning af ERTMS level 3. På ERTMS level 3 baserer sporbelægningen sig udelukkende på tog-lokalisering fra ETCS-udstyr på selve toget. Alstom har udskiftet det traditionelle togsporingssystem langs skinnerne som eksempelvis inkluderede akseltællere med et digitalt signalsystem, hvor det ETCS-udrustede køretøj kommunikerer sin position direkte til den centrale computer via radio.

I Danmark er Alstom netop nu ved at installere et nyt signalsystem i alle regionale- og intercitytog samt langs skinnerne i Østdanmark. Her er der tale om ERTMS Level 2.

- Med den succesfulde implementering i dette projekt er Wuppertal den første by i Tyskland, som bruger ETCS i by-transport. ETCS bidrager ikke kun til en mere sikker og effektiv togdrift, men er også en base for mange af fremtidens teknologier, siger Jörg Nikutta, managing director for Alstom i Tyskland og Østrig.

Alstoms ETCS-system Atlas er udviklet i Charleroi, Belgien, mens systemets komponenter er produceret på Alstoms sites i Villeurbanne, Frankrig og Bologna, Italien. /anga.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142