23948sdkhjf

EU-parlamentet ”dømt” for vejpakkenøl

Europæiske vognmandsorganisationer kritiserer EU-Parlamentet for syltning af mobilitetspakken.

Otte Europæiske vognmandsorganisationer har sendt et ”wake-up call” til Europa-Parlamentet.

EU’s ministerråd gav i december endeligt grønt lys for den mobilitetspakke, som EU-Kommissionen fremsatte for snart to år siden. Men de europæiske lastbilvognmænd og deres chauffører holder stadig på ventemusik i EU-parlamentet, der ikke kan blive enige, hvordan parlamentet skal forholde sig til mobilitetspakken.

Mobilitetspakken skal skabe mere klarhed og ensartethed om reglerne på det europæiske marked for vejgodstransport. Den skal også forbedre og harmonisere kontrolindsatsen i medlemslandene. Endeligt vil mobilitetspakken forbedre chaufførernes arbejdsforhold på en række punkter.

Men det – i realiteten ret forsigtige - opgør med en række utilsigtede konsekvenser af liberaliseringen af det europæiske vejgodsmarked, er kørt i grøften i EU-Parlamentet. Her forkastede parlamentets transportudvalg for nyligt store dele af mobilitetspakken. Men parlamentet kan ikke en gang blive enige om, hvad det er, de ønsker ændret.

Ikke mere debat, tak!

Det er baggrunden for, at otte vesteuropæiske vognmandsorganisationer nu kræver, at Europa-Parlamentet endegyldigt forholder sig til tingene ved en afstemning.

- Adskillige års grundige drøftelser i Europa-Parlamentet om markedet og sociale aspekter af den første mobilitetspakke må have været nok tid til at drøfte alle de komplekse problemer og muligheder for at finde en løsning på problemerne på markedet for godstransport. Yderligere diskussioner og debatter vil ikke frembringe flere muligheder, hedder det i en pressemeddelelse fra Fédération Francaise des Transports Routiers (FNTR), Nordic Logistic Association (NLA), SKAL (Finnish Transport and Logistics), ALT (Finnish Employers´ Federation of Road Transport), Swedish Association of Road Transport Companies (SÅ), Norwegian Road Transport Association (NLF), Danish Transport and Logistics (DTL) samt Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) e.V

Efterlyser europæisk løsning

Vognmandsorganisationerne anser man mobilitetspakken, som et tiltrængt opgør med det brancheorganisationen kalder markedssvigt, illoyal konkurrence og uacceptable sociale forhold, som er skabt ved liberaliseringen af den europæiske transportmarked for vejgodstransport.

»Vores vognmandsvirksomheder hungrer efter tiltag til at bekæmpe social dumping og illoyal konkurrence. Vi har brug for en ægte europæisk løsning her og nu til at erstatte de forskellige nationale særordninger, der er blevet vedtaget de seneste år, og som gør udøvelsen af vores virksomhed unødigt kompliceret,« hedder det i pressemeddelelsen.

Selvmål og fiasko

DTL – Danske Vognmænds adm. direktør Erik Østergaard mener, at hvis Parlamentet ikke tager de nødvendige forholdsregler for en skævvridning af det indre marked vil det føre til en lang række nationale særregler, for at beskytte sig mod social dumping.

- Det er et selvmål fra de østeuropæiske lande, at de har blokeret, og det vil blive en fiasko for Europa-Parlamentet, hvis de ikke indser nødvendigheden af et kursskifte, slutter DTL-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156