23948sdkhjf

ITD: Forbered jer på worst case scenario

Brancheorganisationen opfordrer medlemmerne til spænde både "livrem og seler."

Danske transportører må forberede sig på worst case scenario efter det britiske nej til Brexit-aftalen. Det er meldingen fra brancheorganisationen ITD.

Det britiske parlament sagde tirsdag den 15. januar 2019 nej til Theresa Mays Brexit-aftale. Der er således fortsat stor usikkerhed om vejgodstransporterne til og fra Storbritannien efter den 29. marts. ITD intensiverer nu arbejdet med at forberede sine medlemmer på et hårdt Brexit.

Brancheorganisationen konstaterer, at det stadig fuldstændig uklart, hvad der kommer til at ske efter den 29. marts 2019, når Storbritannien efter planen træder ud af EU. Premiereminister Theresa May skal senest mandag den 22. januar 2019 fremlægge en alternativ plan. Det britiske parlaments nej til aftalen vækker stor bekymring i det danske vejgodstransporterhverv.

 - Det kunne have været dagen, hvor briterne havde landet en historisk aftale, som havde bragt os tættere på klare retningslinjer for den fremtidige samhandel med Storbritannien. Sådan gik det ikke, og vi er nu meget tæt på et scenarie, hvor der ikke landes en aftale. Det vil skabe store vanskeligheder for danske transportører. I ITD har vi længe været i gang med at forberede vores medlemmer på den situation, og det arbejde intensiverer vi fra nu af, siger ITD’s administrerende direktør Carina Christensen.

Kun 73 dage

ITD opfordrer danske vejgodstransport- og logistikvirksomheder til nu at forberede sig worst case scenario. Det kan nemlig blive meget vanskeligt at lande en aftale på kun 73 dage.

- Landes der ikke en aftale, vil det i værste fald betyde, at en fællesskabstilladelse ikke vil kunne benyttes ved kørsel til/fra/i/gennem Storbritannien. Alternativet vil være CEMT tilladelser, som har flere restriktioner. Ligeledes er der et begrænset antal CEMT tilladelser, som ikke vil kunne dække den samlede efterspørgsel. Udover at give problemer med tilladelser, vil det også have betydning for andre områder, som er EU- reguleret. Varer til og fra Storbritannien vil skulle fortoldes, og den øgede kontrol forventes at give lange køer ved transporter til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.

EU har fremlagt en nødplan, der skal sikre vejtransporten året ud, men det er endnu ukendt, hvordan Storbritannien stiller sig over for denne. Selv hvis den vedtages, løser den kun spørgsmålet om kørselstilladelser i en begrænset periode og berører ikke andre problematikker. /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125