23948sdkhjf

Skuffet over udstationeringsregler

DI: Vigtigt med ens regler for lastbilstransport i EU.

Ministerrådet i EU nåede natten til tirsdag til enighed om en ny vejpakke, der regulerer vejtransporter inden for Europa. Rådet er blevet enige om at bibeholde de nuværende cabotageregler med en grænse på 7 dage og 3 kørsler. Derefter kan cabotage i det samme land først igen ske efter en karensperiode på 5 dage.

Den nye aftale betyder, at udstationeringsreglerne gælder al transport bortset – bortset fra transitkørsel, som går igennem et land uden stop, og bilateral kørsel. Ved bilateral kørsel forstås en transport udført mellem to medlemslande som eksempelvis Danmark og Sverige eller Danmark og Tyskland.

DI havde gerne set, at international kørsel blev undtaget fra udstationeringsreglerne, men det har der ikke været opbakning til.

- I en situation hvor medlemslandene har været stærkt splittede, og hvor forhandlingerne har stået på i mere end halvandet år, er vi tilfredse med, at der nu i Rådet er skabt enighed om vejpakken. Vi kan ikke leve med uvished i længere tid. Så det var sidste udkald, som vi ser det, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport.

- Der er stadigvæk en risiko for, at Europa-Parlamentet stemmer vejpakken ned, men vi skal kraftigt opfordre til, at Parlamentet støtter kompromiset i de videre forhandlinger.

- Det er afgørende for transportbranchen, at vi undgår nationale særregler, og at der kommer ensartede regler i hele EU, samt at reglerne er nemmere at håndhæve og lettere for virksomhederne at efterleve. Det er i det store hele lykkedes. Derfor er vi glade for det kompromis, der blev nået i går. Aftalen afspejler, at der skulle skabes enighed på trods af meget modsatrettede holdninger, siger Michael Svane.

Reglerne ventes sat i kraft 30. juli 2020, og de vil også medføre forbud mod overnatning i førerhuset, når det gælder det regulære ugentlige hvil.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25