Rasteplads-svar på ventemusik
Direktør Martin Aabak fra Danske Speditører kunne i går onsdag efter dagens møde med de politiske beslutningstagere fortælle, at der vil gå endnu et stykke tid, inden de træffer den endelige beslutning.
I mødet deltog transportminister Ole Birk Olesen og de tre regeringspartiers transportordførere samt transportordføreren fra Dansk Folkeparti.
Danske Speditører er glad for, at politikerne vil lytte, når branchen er bekymret for, hvad de kommende parkeringsrestriktioner vil betyde for dem, der skal have en praktisk hverdag til at fungere.
Martin Aabak fortæller, at det vakte berettiget opsigt, at Jesper Bundgaard Madsen fra Vendelbo Spedition A/S på mødet kunne fortælle kort og præcist om, hvor stort et afbræk en 11 timers begrænsning vil få for de daglige operationer for et lastvognstog med danske chauffører i fast trafik mellem Nordjylland og Greve.
- Når én af vores medlemsvirksomheder, der udelukkende kører med dansk indregistrerede biler og chauffører, melder om, at en 11 timers-begrænsning vil få drastiske konsekvenser, gør det indtryk på dem, der skal tage den endelige beslutning. At det forholder sig sådan, bør tale for, at de toneangivende politiske beslutningstagere bevilger sig selv en forlænget tænkepause, inden den endelige beslutning om tidsbegrænsningen tages. Hvis politikerne ikke har været klar over det tidligere, ved de i hvert fald nu, at der er stærke og brede interesser og værdier på spil i dette spørgsmål. Og derfor er jeg glad for, at der nu er en fælles forståelse for, at chaufførerne i 3F og andre skal melde ind, hvad en begrænsning på 11 og 24 timer har af praktiske og menneskelige konsekvenser, siger Martin Aabak.