23948sdkhjf

Rederier sparer millioner

Blå innovation skaber massive besparelser på brændstof

Blue INNOship er en ambitiøs forskningsindsats, som både har private og offentlige midler i ryggen med især Innovationsfonden som væsentlig aktør. Her har et projekt med brug af big data til at optimere sejladsen skabt tocifrede millionbesparelser hos TORM og J. Lauritzen.


Det er en løbende udfordring for rederierne at optimere deres brændstofforbrug. Det tjener tilmed to formål, dels mindsker det søfartens effekt på omgivelserne og dels kan det mærkes på bundlinjen. Derfor er det også et af temaerne i forskningsindsatsen - Blue INNOship - hvor et af projekterne netop fokuserer på at få trimmet brugen af brændstof.

Det er i projektet ” Vessel Performance Decision Support” lykkedes partnerne at skabe en betydelig årlig besparelse på brændstof. I kroner har de to involverede rederier, Torm og J. Lauritzen, tilsammen sparet 70 mio. kroner på driften af de involverede dele af deres flåder i 2016, via besparelser på brændstof på mellem 3 og 5 pct. målt i volumen. Det er godt nyt, fortæller projektleder Jakob Buus Petersen fra Vessel Performance Solutions, som har udviklet softwaren.

- Vi har gennem Blue INNOship haft muligheden for at kunne designe et system, der trækker på vores eksisterende viden og i høj grad opfylder de behov, som rederierne har. Koblet med input fra rederiernes dygtige funktioner i land, har vi fået skabt en ny generation af et performance management system med synlig effekt, siger Jakob Buus Petersen.

Markante besparelser

Det vækker også glæde hos de involverede rederier. Hos TORM er man ikke i tvivl om, at det nye system har gjort en forskel – og tilmed også mindsker CO2-udledningen.

- Vi er naturligvis glade for besparelsen på 3,6 pct., som beviser, at vores indsatser på området har virket. Det nye system har været et godt værktøj, som har bidraget til, at vi har kunnet reducere vores brændstofforbrug, fortæller Kjeld Roar Jensen, Head of Fleet Systems fra TORM.

Tilsvarende gælder det hos J. Lauritzen, hvor Sverre Patursson Vange, Head of Performance Management fortæller, at den samlede brændstofbesparelse for J. Lauritzens flåde af tørlast- og gastankskibe som følge af disse initiativer udgjorde knap 5 pct. i 2016 i forhold til status quo. Dertil har det nye system gjort det væsentligt nemmere at overvåge, om rederiets tonnageleverandører lever op til deres kontraktuelle forpligtelser, når det drejer sig om skibenes fart og forbrug.

- I penge er besparelsen et betydeligt beløb, og det er naturligvis velkomment i lyset af de vanskelige forhold på markedet. Besparelsen er fremkommet på baggrund af de enkle og overskuelige rapporter, der er udviklet som led i Blue INNOship initiativet, sideløbende med en mere fokuseret tilgang til performance. Det har også bidraget til at forbedre samarbejdet på tværs af rederiets forretningsområder, siger Sverre Patursson Vange.

Tæt samarbejde

Fra Innovationsfonden er der også stor glæde over projektet. Samlet set er der således investeret knap 14 mio. kr. i udviklingen af projektet, hvor af de 6,5 mio. kr. er offentlige midler fra fonden. Projektet er også støttet af Den Danske Maritime Fond og Orients Fond. Det har altså allerede været en god forretning for både fond og samfund, at man har investeret i maritim forskning på den måde.

- 3 til 5 pct. brændstofeffektivisering lyder måske ikke banebrydende. Men når der - som her - er tale om en industri, som er blandt de mere energitunge i verden, så løber en sådan besparelse op i meget store mængder sparet brændstof og ditto CO2. Samtidig er teknologien skalerbar, og det gør potentialet stort. Vi kan allerede nu høste de første frugter af vores investering i form af en mere miljøvenlig industri, bedre bundlinje for virksomhederne og potentielt flere jobs til danskern, fortæller Peter Høngaard Andersen, direktør i Innovationsfonden.

Kombinationen af rederier, maritim industri og vidensinstitutioner er en del af formlen bag projektets succes, fortæller Programme Manager i Blue INNOship, Magnus Gary.

- Når man arbejder på tværs og sammen om at løse komplekse problemstillinger, så kan vi nå den her type resultater. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er kompliceret at skabe disse samarbejder og få alle til at arbejde i samme retning. Men med resultater som disse viser tydeligt værdien af at tænke på tværs af almindelige faggrænser, hvilet er en del af vores ambition, siger Magnus Gary.

Fakta om projektet

Besparelserne er kommet i hus gennem udviklingen af et ”vessel performance decision support system” kombineret med en fokuseret indsats på at spare brændstof fra de deltagende rederiers side. 

Vessel Performance Solutions har i samarbejde med TORM, J. Lauritzen, Aalborg Universitet og FORCE Technology udviklet et sådant system. Det forbedrer rederiernes muligheder for at kunne vurdere skibenes performance, hvilket fører til bedre beslutninger om dokninger, malingssystemer, skrogrensninger og propeller poleringer.

De foreløbige resultater er skabt i projekts opstartsfase, hvor fokus har været på netop tilstanden af skrog og propeller. I projektets anden fase vil fokus blive udvidet til også at omfatte effektivitet af hovedmotor, hjælpemaskineri og kedel forbrug samt ikke mindst måling på skibenes effektivitet.

Fakta om Blue INNOship

Blue INNOship er et maritimt samfundspartnerskab med deltagelse af 36 leverandører, rederier, designvirksomheder, konsulenter, GTS institutter, universiteter og klassifikationsselskaber.

Formålet med samarbejdet er at skabe vækst, arbejdspladser og konkurrencedygtighed gennem udviklingen af miljørigtige løsninger til den maritime industri. Samarbejdet sker igennem i alt 15 projekter, der er inddelt i 5 tekniske arbejdspakker.

Det samlede budget er på 120 mio. kr. hvoraf Innovationsfonden har investeret 50 mio. kr., Den Danske Maritime Fond samt Orients Fond har investeret cirka 20 mio. kr. og partnerne har investeret resten.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125