23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rederier hænger på egne vrag

Fra 2015 kan skibsvrag fjernes på redernes regning, og alle skibe skal forsikres mod dækning af fjernelse af vrag.

Fra 2015 kan skibsvrag fjernes på redernes regning, og alle skibe skal forsikres mod dækning af fjernelse af vrag.





Danmark er netop blevet det tiende land, der har tiltrådt IMO’s (International Maritime Organization) Vragfjernelseskonvention, og det betyder, at konventionen træder i kraft i Danmark pr. april 2015, fortæller Søfartens Ledere.

Reglerne betyder, at skibets ejere får ansvar for at fjerne vrag efter en søulykke, og derudover skal skibe have et certifikat fra flagstaten, der viser, at det er forsikret til at dække udgifterne til eventuel fjernelse af et vrag.

Reglerne er allerede indsat i søloven, men ikrafttrædelse af de danske regler afventer, at konventionen træder i kraft internationalt.

- Vragkonventionen og de danske gennemførelsesbestemmelser i søloven gælder territoriet og ikke blot søterritoriet. Bestemmelserne kan således også anvendes på vrag, der er skyllet i land, fortæller chefkonsulent i Søfartsstyrelsen Jan Gabrielsen til Søfartens Ledere.

Han uddyber, at reglerne om redernes ansvar for fjernelse af vrag kun gælder, hvor der er sket en søulykke. Det skriver Søfartens Ledere. /anga

BREAKING
{{ article.headline }}
0.081