23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Timeplan giver bilisterne baghjul

Transportminister Henrik Dam Kristensen glæder sig over timeplan, der vil gavne rejsende i hele landet.

Transportminister Henrik Dam Kristensen glæder sig over timeplan, der vil gavne rejsende i hele landet.





Regeringen fremlagde fredag den plan, der skal løfte den danske jernbane ind i fremtiden. Med 27,5 mia. kroner fra en nyoprettet oliefond – Togfonden DK – vil regeringen bringe rejsetiden i tog mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg ned på én time pr. strækning. Samtidig vil alle hovedstrækninger i Danmark blive elektrificeret, så hurtigt det er praktisk muligt.

Investeringerne vil medføre markante fald i rejsetiderne i fremtidens togtrafik. Se nedenfor, hvordan fremtidens rejsetider ser ud i dag med tog og bil sammenlignet med fremtidens tog.

- Jeg synes det giver rigtig god mening at bruge vores fælles oliemilliarder på at forbedre den kollektive transport - til gavn for miljøet og til gavn for danskerne. Ikke mindst, når man ser på, hvilken effekt det vil give på rejsetiderne med tog i Danmark. De markante fald i rejsetider vil give danskerne endnu flere grunde til at tage toget frem for bilen, end de har i dag. Samtidig vil fremtidens tog være mere rettidige, stabile og driftssikre på grund af elektrificeringen og det nye signalsystem for jernbanen, vi også er i gang med, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.

- Investeringerne vil gøre den kollektive trafik klar til fremtidens krav og samtidig sikre en bæredygtig og grøn transport i Danmark og reducere trængslen på vejene, slutter ministeren.

Tabel viser gevinster

Transportministeriet har regnet på, hvad timeplanen betyder i praksis for rejsetiderne i tog og bil. Tallene fremgår af en tabel, der kan læses her:

Timeplanen i praksis
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079