23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL: Svensk vægtstrid på vej ind i afgørende fase

Svenske myndigheders pludselige håndhævelse af en vægtgrænse på lastbiltransporter på over 40 tons vogntogsvægt skal behandles ved regeringsmøde i slutningen af august.

Svenske myndigheders pludselige håndhævelse af en vægtgrænse på lastbiltransporter på over 40 tons vogntogsvægt skal behandles ved regeringsmøde i slutningen af august.

Dansk Transport & Logistik citerer sin svenske søsterorganisation Svenska Åkeriföretag for oplysningen om, at den svenske infrastrukturminister Catharina Elmsätter-Svärd har et lovforslag i støbeskeen, der skal tillade kørsel med vogntog op til 48 tons vogntogsvægt som det hidtil har været praksis. Lovforslaget skal allerede være afstemt med juristerne i justitsministeriet i Stockholm og det skal behandles på et møde i den svenske koalitionsregerings koordinationsudvalg senest 23. august.

Aftale om 48 tons allerede i 1994

DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm kan samtidig efter granskning af forhistorien bekræfte, at der i 1994 blev indgået en aftale mellem de nordiske lande om at tillade 48 tons totalvægt. Politiet i de fire lande blev dengang informeret om aftalen.

- Da der i 1994 blev indgået en EU-aftale med de nordiske lande om at tilpasse sig de allerede vedtagne maksimumsbestemmelser for vægt og dimensioner i EU, betød det som udgangspunkt, at Sverige, Norge og Finland skulle efterleve kravet om 40 tons totalvægt for vogntog i international trafik. Men da det før denne tid havde været muligt for nordiske vognmænd at trafikere de øvrige nordiske lande med 48 tons totalvægt, besluttede trafikministerierne i Danmark, Norge, Sverige og Finland under vejtransportforhandlinger i 1994 fortsat at tillade trafik mellem disse lande, som opfylder landenes nationale vægt- og dimensionsbestemmelser”, forklarer Ove Holm.

En tilsvarende aftale blev indgået mellem Benelux-landene (Holland, Belgien og Luxembourg).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11