23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Landevejs-mauten er trådt i kraft

Den tyske maut på lastbiler er netop blevet forhøjet til gennemsnitligt 17 cent pr. kilometer (og ikke med 17 cent, som vi ved en fejl oprindeligt har skrevet/red.) – og samtidig er flere veje inddraget i afgift-systemet.

Den tyske maut på lastbiler er netop blevet forhøjet til gennemsnitligt 17 cent pr. kilometer

(og ikke med 17 cent, som vi ved en fejl oprindeligt har skrevet/red.)

– og samtidig er flere veje inddraget i afgift-systemet.

Fra 1. august er 84 strækninger på landevejene nemlig også blevet omfattet af afgiften.

Afgiften opkræves af alle lastbiler over 12 tons – og står det til trafikminister Peter Ramsauer (CDU) så vedbliver det at være sådan.

Der har været forslag fremme om, at lastbiler under 12 tons også skulle til at betale maut, men det afviser Ramsauer med henvisning til, at det vil blive alt for dyrt at udvide det nuværende opkrævningssystem, hvis lastbiler under 12 tons skulle med, men til en lavere sats.

På Tyskland 13.000 kilometer motorvej har mauten været gældende i syv år, og sidste år indbragte den statskassen 4,5 mia. euro. Med inddragelsen af landevejsstrækninger ventes et årligt ekstra provenu på 100 mio. euro.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109