23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye og bedre rammer for jernbanen i Europa

I dag er Rådet og Europa-Parlamentet blevet enige om nye rammer for jernbanetrafikken i Europa i form af en revision af den såkaldte første jernbanepakke.

I dag er Rådet og Europa-Parlamentet blevet enige om nye rammer for jernbanetrafikken i Europa i form af en revision af den såkaldte første jernbanepakke.

Kommissionen fremsatte i 2010 forslag til direktiv om revision af første jernbanepakke. Forslaget er en omarbejdning af første jernbanepakke, der blev vedtaget i 2000. Revisionen indebærer bl.a., at de nuværende regler forenkles, præciseres og moderniseres og dermed bidrager til, at der skabes et egentligt indre marked for jernbanetransportydelser.

Rådet og Europa-Parlamentet har forhandlet om sagen løbende under det danske EU-formandskab. Parterne blev på etmøde den 13. juni 2012 enige om en tekst, som medlemslandenes faste repræsentanter vedtog i dag. Forslaget træder endeligt i kraft, når det er vedtaget som a-punkt af ministrene og på plenarforsamling i Europa-Parlamentet indenfor de kommende uger.

- Jeg er glad for, at vi i dag er blevet enige om nogle nye og bedre rammer for jernbanetrafikken i Europa, siger transportminister Henrik Dam Kristensen .

- Med aftalen har vi taget et vigtigt skridt mod, at den europæiske jernbane kan udvikles.

- Jeg forventer, at de nye regler vil give flere passagerer og mere gods på jernbanen i Europa. En velfungerende jernbanesektor er til gavn for både borgere og erhvervsliv og er et vigtigt led i at styrke væksten i Europa.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063