23948sdkhjf

Mozambique tilbageholdt to danske piratvagter

To civile danske sikkerhedsvagter blev tilbageholdt af myndighederne i Mozambique, da de gik i land med skudsikre veste i bagagen.

To civile danske sikkerhedsvagter blev tilbageholdt af myndighederne i Mozambique, da de gik i land med skudsikre veste i bagagen.



Det to danskere havde beskyttet et handelsskib, der anløb en havnebyen Nacala i Mozambique. Da deres opgave var afsluttet gik de fra borde for at rejse hjem til Danmark. De våben de to vagter havde anvendt under sejladsen gennem det piratplagede farvand ud for Somalia, var efter gældende regler efterladt ombord på skibet.

Men sikkerhedsvagternes skudsikre veste – der i branchen normalt betragtes som privat udstyr - vakte åbenbart myndighedernes interesse, da det endte med at de to vagter blev fængslet mandag i sidste uge i hovedstaden Nampula.

Det skriver maritimedanmark.dk med den mozambiqueske nyhedsbureau AIM som kilde.

Udenrigsministeriet i Danmark vil ikke kommentere hændelsen, men bekræfter, at der er ydet juridisk bistand til danske borgere i Mozambique.

De to danskere blev løsladt torsdag.

Ifølge maritimedanmark.dk, så oplyser et af de firmaer, der leverer sikkerhedsvagter til piratværn på handelsskibe, at selskabets vagter ikke længere vil stige af eller på skibe, der anløber Nacala i Mozambique.

Uklar retstilstand

Mange afrikanske lande har indført lovgivning med særdeles barske strafferammer mod ’lejesoldater’ – efter bitre erfaringer med især europæiske lejesoldater i 60’erne, 70’erne og 80’erne. Selv om det er åbenlyst urimeligt, at sammenligne civile bevæbnede vagter på handelsskibe med lejesoldater, så kan det ikke umiddelbart udelukkes, at de to danske sikkerhedsvagter er blevet ramt af en sådan mistanke.

Ægypten har tidligere truet med at afvise de civile bevæbnede vagter i ægyptiske havne.

Det internationale retsgrundlag for at anvende civile bevæbnede vagter i kampen mod pirater er mildest talt mangelfuldt. Det blev fastslået på en konference i Bruxelles i sidste uge.

Her konkluderede brancheorganisationen Scaarpsco, der repræsenterer asiatiske og afrikanske havne, at behovet for de bevæbnede vagter er uomgængeligt.

- Nu handler det bare om, hvordan, sagde Scaarpsco-formanden Hans J. Nibergall ifølge DVZ.

- Men der findes så godt som ingen internationale regler, der regulerer anvendelsen af bevæbnede vagter, og det er stærkt problematisk.

Konferencen påpegede, at det har alvorlige konsekvenser, fordi det blandt andet skaber uklarhed om forsikringsdækningen for de bevæbnede vagter, deres arbejdsgivere og de rederier, der anvender dem.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062