Dansk transportbranche er i krise
Tidligere ITD-formand og direktør i H.P. Therkelsen, Mogens Therkelsen, kommenterer artikelserie.
JydskeVestkysten har de seneste dage stillet skarpt på den danske transportbranche og danske eksportchaufførers job for fremtiden.
- Som det tydeligt er at læse, er der lavet et godt og seriøst ressource arbejde omkring den alvorlige situation, som danske eksportvognmænd og deres chauffører befinder sig i under hensyn til de betingelser, der er for at føre en international dansk transportvirksomhed i Danmark, skriver Therkelsen.
- Men stødende er det at se den manglende forståelse og viden, som åbenbart formanden for 3F – Jørgen Christensen, Aabenraa – har. Han burde ellers være en af de 3F-formænd, der bedst kendte til den nuværende situation hvorledes den har udviklet sig og hvorledes fremtiden tegner sig. Men nej, - han bruger uforskammede ord, som usolidarisk, uforskammet overfor danske vognmænd, der forsøger at drive en forretning videre, som trods alt stadigvæk er et dansk firma, der står bag ved de biler og chauffører man disponerer fra udlandet. Det er ufattelig, at man kan være så useriøs i så alvorlig en sag. Men med Jørgen Christensens udtalelser og holdninger stempler han jo også hele den danske industri, idet det jo ikke kun er transporterhvervet, der har set sig nødsaget til at gribe til disse handlinger for at overleve. Derfor er det ufatteligt, at Jørgen Christensen, som bør være en ansvarlig formand, kan indtage denne holdning og komme med disse beskyldninger mod de vognmænd, der fører en seriøs forretning nationalt og internationalt.
- Hvis Jørgen Christensen kan forstå det, så er det et forsøg at forklare ham, at de udenlandske vognmænd og chauffører kommer ikke til Danmark af sig selv. De bliver beordret hertil dels ved, at der er mange danske eksportfirmaer, der sælger ab fabrik, og hvad er så naturligt, at hjemlandet, der køber varen disponerer deres egen transportbranche. Derudover er der så hård en konkurrence for at få varer afsat på de internationale markeder, at transportvirksomhederne, som er en vigtig del af enhver producent- og eksportvirksomhed, er nødt til at tænke konstruktivt på hvorledes man kan hjælpe sine kunder, så de har mulighed for at afsætte varen, og da er transport- og lageromkostning absolut ikke uvigtige i disse tider.
- Jørgen Christensen skulle hellere på en seriøs måde tage og være med til at se, hvorledes kan vi gøre noget ved denne alvorlige situation end blot at bruge uforskammede ord overfor langt den største del af det danske transporterhverv, som arbejder seriøst, kommenterer direktør Mogens Therkelsen fra H. P. Therkelsen, Padborg.