Behov for at stå sammen
Frie Danske Lastbilvognmænds indkøbsforening FDL Indkøb ApS har hold generalforsamling.
- Midt i en tid som nu, hvor økonomien strammer til for rigtigt mange, og hvor prisen på olie er steget og steget, er det for alvor behov for at stå sammen. Derfor er det også skuffende, at er ikke er flere, der bakker op bag FDL Indkøb ApS.
Det fastslog vognmand Knud Sørensen fra Brande i sin formandsberetning.
- Sandheden er jo den, at vi, med de priser, vi i dag kan tilbyde på især olie og forsikringer, reelt burde være dobbelt så mange i FDL Indkøb. Jeg tør i hvert fald godt påstå, at rigtigt mange selvkørende og firmaer med to-tre biler med lethed kunne tjene 20, måske 25 øre mere på literen ved at melde sig ind i FDL Indkøb.
Der kan være mange gode grunde til, at de ikke gør det, men det kan i hvert fald ikke være økonomien, der hindrer dem. Men det kan på den anden side også være svært at overbevise eventuelle nye anpartshavere om vore fordele, når de eksempelvis svarer, at de kan få det samme hos OK. Vel at mærke uden at skulle stille garanti. Det er ret svære odds at være oppe mod, men vi argumenterer det bedste, vi har lært, og så er det op til den enkelte vognmand at beslutte sig, siger Knud Sørensen. Men desværre er der alt for mange vognmænd, som er bundet op på en speditør-aftale, og som dermed reelt betaler en højere oliepris, end nødvendigt.
- Ingen er vel i tvivl om, at det også spiller ind, at der er for stor en kapacitet af biler i forhold til det gods, der er at køre med. Med andre ord en kombination af dårligere tider, en stram økonomi og for mange udenlandske vogntog, der spiller ind, fortsatte Knud Sørensen.
- Det er tankevækkende, at selv om det er lykkedes os at opnå en klart højere rabat hos Statoil, ja, faktisk den hidtil bedste forhøjelse, må vi desværre erkende, at det er op ad bakke med hensyn til nye oliekunder. Det er ingen hemmelighed, at det dels er svært at få vognmændene til at skifte olieselskab, og dels at mange, som jeg lige har været inde på, er bundet op på aftaler, som indebærer, at de er låst helt fast til deres kørsels-rekvirenter – og dermed er tvunget til at betale den pris, deres kørsels-rekvirent til enhver tid forlanger. Og denne gruppe er desværre meget svære at flytte, selv om vi kan give dem en væsentlig bedre rabat. Når vi alligevel undrer os, er det fordi der – set med FDL´s øjne – vitterligt er mange penge at spare for de fleste vognmands-virksomheder.
Han peger på, at det svirrer med rygter om snart den ene rabat og snart den anden.
- Det er svært at forholde sig til rygter. Derfor ville det hjælpe os, hvis dem, der påstår, de får højere rabatter, end de kan få hos os, også ville komme med dokumentation på, at de tal, de nævner, nu også er korrekte – og ikke bruges som undskyldning, siger Knud Sørensen.
Han peger på, at et af problemerne har været garantistillelsen.
- Men den slipper vi ikke af med, fordi Statoil gang på gang har understreget, at uden de krævede garanti, ingen olie-aftale. Det er ikke mindst derfor, vi arbejder benhårdt på at forbedre vores aftaler med Statoil.