Nødspor kan mindske nøden
Arbejdet med den hårdt tiltrængte udvidelse af den vestfynske motorvej er sparket i gang. Transportministeren vil se på muligheden for at benytte nødsporene under udvidelsen.
God idé, mener ITD.
Den vestfynske motorvej er en af hovedårerne i den danske trafik, men trafikken sander til, og det koster samfundet dyrt.
Derfor bliver strækningen mellem Middelfart og Nørre Aaby udvidet. Lige nu er arbejdet for alvor sat i gang ved at udbygge de broer, som skal bære et ekstra motorvejsspor.
Den udvidede motorvej skal være klar i 2015. Indtil den er færdig, må trafikanter og vognmænd frygte yderligere problemer, når trafikken bliver tvunget ind i færre spor under arbejdet.
Flere politikere har krævet nødsporene i brug, og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har i et svar til folketingsmedlem Jane Heitmann (V) erklæret sig positivt indstillet over for den idé.
- Det er en rigtig god idé. Tyskerne gør ofte brug af det, og eksempelvis har det omkring Hamburg haft stor betydning for en mere flydende trafik, siger ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.
- ITD har i mange år arbejdet for mindst mulig gene ved vejarbejde, og her har vi før haft fokus på at bruge nødsporet. Da Køge Bugt-motorvejen blev udvidet, foreslog vi at lade nødsporet agere ekstra spor under arbejdet.
Vejdirektoratets embedsmænd skal nu på ministerens opfordring undersøge, om det kan lade sig gøre at bruge nødsporene, mens den fynske motorvej bliver udvidet. Blandt andet skal de finde ud af, om nødsporene overhovedet kan holde til den tunge trafik.
- Der er i hvert fald ingen tvivl om, at det vil være positivt, hvis trafikanterne midlertidigt kan bruge nødsporene, når flere af de andre spor er spærret under udvidelsen, lyder det fra Poul Bruun.
Strækningen mellem Middelfart og Nørre Aaby er ifølge planen første del af en udvidelse af hele den vestfynske motorvej fra Odense til Middelfart. Der er endnu ikke fundet penge til et ekstra spor mellem Nørre Aaby og Odense. Her vil politikerne forsøge at finde midlerne i 2013.