23948sdkhjf

Første Euro 6-lastbil på danske nummerplader

Scania leverer længe ventet Euro 6-lastvogn til STEA A/S i Engesvang ved Silkeborg.

Scania leverer længe ventet Euro 6-lastvogn til STEA A/S i Engesvang ved Silkeborg.



Den første dansk indregistrerede Euro 6-lastbil er netop blevet leveret til emballage- og logistikvirksomheden STEA A/S i Engesvang ved Silkeborg. På fronten af den nye lastbil står der Scania R 480, og dermed tager STEA og Scania i Danmark i fællesskab hul på fremtiden, når det gælder mere miljørigtig transport med lastbil.

STEA er blandt Danmarks største leverandører af standard- og specialfremstillede emballageprodukter af træ, herunder Europa-paller, men også mere specielle pallerammer, træ- og finérkasser til avancerede træstativer og -platforme til f.eks. vindmølleindustrien både i Danmark og i udlandet.

STEA har i de senere år satset målrettet på at udvikle de mest miljørigtige produkter i samarbejde med sine kunder – herunder en høj grad af indsamling af brugt træemballage til renovering og genanvendelse.

Scania Euro 6 et naturligt valg

Da STEA’s vognpark skulle udvides, var det derfor naturligt at søge efter markedets angiveligt mest miljørigtige lastbil. STEA’s valgte en Scanias R 480 6x2/4 sættevognstrækker med den helt nye 13-liters 6-cylindrede Euro 6-motor på 480 hk, der er udrustet med kombineret EGR- og SCR-teknologi, samt partikelfilter og dobbelt katalysator.

Euro 6-miljønormen, som træder i kraft ved indregistrering af nye lastbiler fra 1. januar 2014 medfører en reduktion i udslip af NOx (nitrogenoxid) fra 2 g/kWh efter dagens Euro 5-norm til blot 0,4 g/kWh (-80 %) og i partikel-massen fra 0,02 g/kWh i dag til 0,01 g/kWh for Euro 6 (-50 %).

For partiklernes vedkommende er reduktionen ifølge Scania markant større. Hvor nyere motorgenerationer med dieselpartikelfilter har reduceret partikelforureningen målt i vægt, så er antallet af partikler steget fordi der udledes langt flere af de helt små sodpartikler. Det er et problem ifølge mange forskere, fordi disse ekstremt små partikler lettere trænger ind i blodbanen og videre ud i kroppen. Her er det endnu usikkert, hvor stort et sundhedsmæssigt problem de små partikler udgør.

Men ifølge Scania, så reducerer den svenske lastvognsproducents Euro6 lastvogne ikke bare udledningen af sodpartikler mål i vægt, men også mål i antal partikler med 80-85 procent. Dermed er der tale om en markant sundhedsmæssig forbedring.

Grøn profil gælder også transport

Om baggrunden for valget af den nye Scania R 480 Euro 6 siger STEA’s ejer og adm. direktør Johnny Fiskbæk:

- STEA har i de senere år skærpet sin grønne profil markant. Sammen med vores kunder forsøger vi at reducere miljøbelastningen fra vores produkter og i alle led i vores produktion mest muligt. Da transporten af vores produkter er en integreret del af vores emballageløsninger, var det naturligt for os at satse på Euro 6 i vores egen vognpark, selv om det først bliver et lovkrav om mere end 1½ år, siger siger Johnny Fiskbæk og tilføjer:

- Vores aktivitet består for 85 % vedkommende af håndterings- logistikløsninger af træemballage og kun 15 % af egen produktion, så derfor slår en grønnere transportløsning naturligvis bedre igennem både i vores eget og vores kunders miljøregnskab, siger Johnny Fiskbæk.

--

Fakta om Scania Euro 6

For at overholde Euro 6-normen i sine nye 13-liters 6-cyl. rækkemotorer på hhv. 440 og 480 hk anvender Scania sit eget XPI Common Rail indsprøjtningssystem i kombination med VGT-teknologi (Variable Geometry Turbo) samt EGR- og SCR-teknologi (hhv. Engi-ne Gas Recirculation og Selective Catalytic Reduction). De to teknologier bidrager hhv. til renere forbrænding samt fjerner uønskede emissioner ved tilsætning af AdBlue (urea) i de to katalysatorer i udstødningssystemet samt efterfølgende afbrænding af fine og ul-trafine partikler i partikelfilteret. Dertil kommer samt egenudviklet software til motor- og emissionskontrol.

Gennem omfattende laboratorietests, testkørsler og feltprøveforsøg over adskillige milli-oner km har Scania med Euro 6 opnået markant forbedre miljøegenskaber i kombination med samme lave brændstofforbrug som kendetegner Scanias tilsvarende Euro 5-motorer.

Fakta om Euro 6-miljønormen

Euro 6-miljønormen træder i kraft for indregistrering af nye lastbiler efter 1. januar 2014 med følgende grænseværdier (nugældende Euro 5-norm i parentes):

• NOx (kvælstofilte): 0,4 g/kWh (2 g/kWh).

• Partikel-masse: 0,01 g/kWh (0,02-0,03 g/kWh afhængig af prøvecyklus).

• Partikel-antal: 600 milliarder partikler/kWh (transient testcyklus), 800 milliarder par-tikler/kWh (stationær cyklus).

En kWh svarer omtrent til den energi, der forbruges ved 30 sekunders kørsel med 40-tons vogntog ved motorvejshastighed. Ved certificering efter Euro 5-normen kontrolleres antallet af partikler ikke, men for Euro 6 udgør reduktionen i antallet af partikler til ca. 99 % i forhold til Euro 5.

Euro 6 er det første skridt mod en harmoniseret emissionsstandard for Europa, Nord-amerika og Japan. Det vil lette koordinering og udvikling af fremtidige standarder. Euro 6-normen ligger tæt på de nordamerikanske EPA10- og japanske Post NLT-normer, der begge trådte i kraft i 2010. Med Euro 6 er det første gang, at den nye testcyklus WHDC (World Harmonized Duty Cycle) er et krav for certificering af motorer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081