23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Første Euro 6-lastbil på danske nummerplader

Scania leverer længe ventet Euro 6-lastvogn til STEA A/S i Engesvang ved Silkeborg.

Scania leverer længe ventet Euro 6-lastvogn til STEA A/S i Engesvang ved Silkeborg.

Den første dansk indregistrerede Euro 6-lastbil er netop blevet leveret til emballage- og logistikvirksomheden STEA A/S i Engesvang ved Silkeborg. På fronten af den nye lastbil står der Scania R 480, og dermed tager STEA og Scania i Danmark i fællesskab hul på fremtiden, når det gælder mere miljørigtig transport med lastbil.

STEA er blandt Danmarks største leverandører af standard- og specialfremstillede emballageprodukter af træ, herunder Europa-paller, men også mere specielle pallerammer, træ- og finérkasser til avancerede træstativer og -platforme til f.eks. vindmølleindustrien både i Danmark og i udlandet.

STEA har i de senere år satset målrettet på at udvikle de mest miljørigtige produkter i samarbejde med sine kunder – herunder en høj grad af indsamling af brugt træemballage til renovering og genanvendelse.

Scania Euro 6 et naturligt valg

Da STEA’s vognpark skulle udvides, var det derfor naturligt at søge efter markedets angiveligt mest miljørigtige lastbil. STEA’s valgte en Scanias R 480 6x2/4 sættevognstrækker med den helt nye 13-liters 6-cylindrede Euro 6-motor på 480 hk, der er udrustet med kombineret EGR- og SCR-teknologi, samt partikelfilter og dobbelt katalysator.

Euro 6-miljønormen, som træder i kraft ved indregistrering af nye lastbiler fra 1. januar 2014 medfører en reduktion i udslip af NOx (nitrogenoxid) fra 2 g/kWh efter dagens Euro 5-norm til blot 0,4 g/kWh (-80 %) og i partikel-massen fra 0,02 g/kWh i dag til 0,01 g/kWh for Euro 6 (-50 %).

For partiklernes vedkommende er reduktionen ifølge Scania markant større. Hvor nyere motorgenerationer med dieselpartikelfilter har reduceret partikelforureningen målt i vægt, så er antallet af partikler steget fordi der udledes langt flere af de helt små sodpartikler. Det er et problem ifølge mange forskere, fordi disse ekstremt små partikler lettere trænger ind i blodbanen og videre ud i kroppen. Her er det endnu usikkert, hvor stort et sundhedsmæssigt problem de små partikler udgør.

Men ifølge Scania, så reducerer den svenske lastvognsproducents Euro6 lastvogne ikke bare udledningen af sodpartikler mål i vægt, men også mål i antal partikler med 80-85 procent. Dermed er der tale om en markant sundhedsmæssig forbedring.

Grøn profil gælder også transport

Om baggrunden for valget af den nye Scania R 480 Euro 6 siger STEA’s ejer og adm. direktør Johnny Fiskbæk:

- STEA har i de senere år skærpet sin grønne profil markant. Sammen med vores kunder forsøger vi at reducere miljøbelastningen fra vores produkter og i alle led i vores produktion mest muligt. Da transporten af vores produkter er en integreret del af vores emballageløsninger, var det naturligt for os at satse på Euro 6 i vores egen vognpark, selv om det først bliver et lovkrav om mere end 1½ år, siger siger Johnny Fiskbæk og tilføjer:

- Vores aktivitet består for 85 % vedkommende af håndterings- logistikløsninger af træemballage og kun 15 % af egen produktion, så derfor slår en grønnere transportløsning naturligvis bedre igennem både i vores eget og vores kunders miljøregnskab, siger Johnny Fiskbæk.

--

Fakta om Scania Euro 6

For at overholde Euro 6-normen i sine nye 13-liters 6-cyl. rækkemotorer på hhv. 440 og 480 hk anvender Scania sit eget XPI Common Rail indsprøjtningssystem i kombination med VGT-teknologi (Variable Geometry Turbo) samt EGR- og SCR-teknologi (hhv. Engi-ne Gas Recirculation og Selective Catalytic Reduction). De to teknologier bidrager hhv. til renere forbrænding samt fjerner uønskede emissioner ved tilsætning af AdBlue (urea) i de to katalysatorer i udstødningssystemet samt efterfølgende afbrænding af fine og ul-trafine partikler i partikelfilteret. Dertil kommer samt egenudviklet software til motor- og emissionskontrol.

Gennem omfattende laboratorietests, testkørsler og feltprøveforsøg over adskillige milli-oner km har Scania med Euro 6 opnået markant forbedre miljøegenskaber i kombination med samme lave brændstofforbrug som kendetegner Scanias tilsvarende Euro 5-motorer.

Fakta om Euro 6-miljønormen

Euro 6-miljønormen træder i kraft for indregistrering af nye lastbiler efter 1. januar 2014 med følgende grænseværdier (nugældende Euro 5-norm i parentes):

• NOx (kvælstofilte): 0,4 g/kWh (2 g/kWh).

• Partikel-masse: 0,01 g/kWh (0,02-0,03 g/kWh afhængig af prøvecyklus).

• Partikel-antal: 600 milliarder partikler/kWh (transient testcyklus), 800 milliarder par-tikler/kWh (stationær cyklus).

En kWh svarer omtrent til den energi, der forbruges ved 30 sekunders kørsel med 40-tons vogntog ved motorvejshastighed. Ved certificering efter Euro 5-normen kontrolleres antallet af partikler ikke, men for Euro 6 udgør reduktionen i antallet af partikler til ca. 99 % i forhold til Euro 5.

Euro 6 er det første skridt mod en harmoniseret emissionsstandard for Europa, Nord-amerika og Japan. Det vil lette koordinering og udvikling af fremtidige standarder. Euro 6-normen ligger tæt på de nordamerikanske EPA10- og japanske Post NLT-normer, der begge trådte i kraft i 2010. Med Euro 6 er det første gang, at den nye testcyklus WHDC (World Harmonized Duty Cycle) er et krav for certificering af motorer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.101