23948sdkhjf

Antallet af fulde øst-chauffører vokser

Diesel i tanken, hænder på rattet, vodka, øl og vin i blodet. Det er en livsfarlig blanding, der sidste år udløste straf til mindst 17 udenlandske lastbilchauffører, der kom i nærkontakt med dansk politi.

Diesel i tanken, hænder på rattet, vodka, øl og vin i blodet. Det er en livsfarlig blanding, der sidste år udløste straf til mindst 17 udenlandske lastbilchauffører, der kom i nærkontakt med dansk politi.



De skabte panik på danske veje, og i 2012 fortsætter stimen. Indtil nu er ni udenlandske chauffører stoppet for spritkørsel i lastbil. Det viser en opgørelse over sager, der har været omtalt i pressen, som fagbladet 3F har foretaget.

De fulde chauffører bliver især stoppet, når vakse medtrafikanter alarmerer politiet. Men i tre tilfælde blev chaufførerne opdaget, fordi de kørte galt. To af chaufførerne var fra Spanien. De syv andre var fra Østeuropa. Det er samme tendens som i 2011. Her vakte spritsager, hvor østchauffører gør danske veje usikre, opsigt på Christiansborg.

Enhedslisten stillede spørgsmål til justitsminister Morten Bødskov (SI november kom svaret. Her står, at seks af de 17 chauffører kørte for danske vognmænd eller speditører.

Det fremgår også, at der blot er en enkelt sag, hvor en spritchauffør blev straffet for andet end spritkørsel. Og politiet har ikke opdaget tilfælde, hvor selve transporten var ulovlig. 3F og Enhedslisten vurderer, at det skyldes, at politiet alene koncentrerer sig om promiller, når de stopper fulde chauffører fra udlandet. Det udløste krav om, at politiet kontrollerer hele vejen rundt, når de får fat i en spritchauffør, der er fra udlandet. Blandt andet: Brud på godsloven, ulovlig kørsel, og om reglerne for hvil bliver holdt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063