Specialist i mælketankvogne går på pension
Kurt Dürr har i sin ansættelsesperiode afgivet ordre på mere end 1000 nye køretøjer
Direktør for Vognpark og Værksteder hos Arla Foods, Kurt Dürr, der er fyldt 62, har valgt at træde tilbage og i stedet gå ind i pensionisternes rækker. Officielt ophører Kurt Dürrs ansættelse hos den store mælkeproducent den 15. juni i år. Den sidste rigtige arbejdsdag er dog den 30. april, fordi resten af perioden frem til den 15. juni er ferie.
En kæmpeudvikling har præget Kurt Dürrs tid hos Arla og det har altid været spændende at gå på arbejde, hvor ikke mindst hele den transporttekniske udvikling har været med til at sætte sit præg.
- Utrolig spændende har det været, siger Kurt Dürr i et interview med Danmarks Transport-Tidende.
Hele fasen med udviklingen fra Mejeriselskabet Danmark til den mere internationale koncern Arla Foods har været enorm spændende, og jeg har i den forløbne tid sat mit navn under ordrer på mere end 1000 nye kørende enheder.
Kurt Dürr blev udlært som mekaniker hjemme i faderens serviceværksted i Sinding lidt nord for Silkeborg, og efterfølgende fulgte han med sin kæreste til Esbjerg, hvor han var ansat ved den daværende vestjyske Scaniaforhandler Tage Nyborg. Imidlertid blev Kurt Dürrs far syg, så i 1974 overtog han sin fars serviceværksted i Sinding, og det drev han frem til 1984, hvor han fik lyst til at prøve nye udfordringer. Serviceværkstedet blev overtaget af en bror, og Kurt Dürr blev ansat som sælger ved Scaniaforhandleren Topsted i Viborg, hvor han i 1987 sluttede som afdelingsleder.
Mejeritiden var starten på en ny epokeMejeriselskabet Danmark søgte en person med teknisk indsigt i rullende tankvognsmateriel og Kurt Dürr fik jobbet, hvor han blev ansat som serviceinspektør. Lige siden har det været mælketankvogne og materiel til mejerilogistik, der har præget hverdagen. Senere fik Kurt Dürr også ansvar for indkøb af rullende materiel til distributionen med, ligesom indkøb af materiel i både England og Sverige kom ind under Kurt Dürrs vinger, efter opkøb af et britisk mejeriselskab og fusionen med det svenske Arla. På et tidspunkt kom også det interne materiel så som gaffeltrucks med.
Først var der hele omstillingen fra to til treakslede tankvogne, hvor de gamle tankvogne, kun havde pumpekapacitet til at tanke ca. 2 til 300 l/min. I dag opereres der med pumpekapaciteter på over tusinde liter i minuttet. I perioden 1990 – 91 skete der en ny stor udvikling på området, hvor man begyndte at indsætte større tankvogne, og de nye tankvogne voksede til hele fire aksler.
- Jeg husker tydeligt den 5. september 1990. Det var en skelsættende dato. Der tog vi vores første fireakslede mælketankvogn i brug og det var en fireakslet Scania, der havde tre styrende aksler og som var udviklet i samarbejde med en leverandør ved navn, Motorgaarden i Silkeborg, husker Kurt Dürr.
I denne periode kom også overgangen fra enmandsbetjening af køretøjerne til to-mandsskifte på alle køretøjer døgnkørsel, så man kunne minimere logistikomkostningerne.
Senere fulgte hele udviklingen med tanktrailere og i tidsrummet 2001 til 2003 gik man stort set over til at afhente mælk med sættevognstog, og det var en ny omstilling, hvor man kunne medbringe op til 33.000 l mælk ad gangen.
Udviklingen fortsætterUdviklingen slutter dog ikke her. Med overgang til de nye totalvægtsgrænser, hvor Kurt Dürr også har skubbet lidt på den politiske udvikling, for at få de fireakslede trailere med på 54 ton vogntogsvægt, vil der være mulighed for at medbringe helt op til 38.000 liter mælk ad gangen.
Næste step er også på vej. Som en stor spiller i Skandinavien, har Arla Foods et stort transportbehov som går over Øresund og derfor er man nu ved at få bygget den første tanktrailer, som kan trække den bagerste aksel så langt ud bag bagenden så den svenske spændetrøjebestemmelse om mindste afstand i en akselgruppe bliver opfyldt og man derved kan køre med op til 30 ton samlet akseltryk på tanktrailerens fire aksler.
I Storbritannien foregår der også en udvikling, hvor koncernen er i gang med at gå fra treakslede tankvogne til fireakslede og samtidig sker der en stor udvikling på selve tankopbygningen.
- I dag kører de med vacumtanke og suger mælken ind i tanken, der kun har en kapacitet på ca. 400 l/m, hvor de nye vil være med tanke som vi kender dem og pumper, der vil kunne pumpe op til tusind l/min, siger Kurt Dürr. Med overgangen til fireakslede vogne vil vi hver gang der er 6 tankvogne, kunne erstatte dem af 4 nye, så det batter rigtig meget.
Slipper ikke heltFremtiden for Kurt Dürr byder på flere fritidssysler, med bl.a. golf og tid til veteranbilen, en MGB Roadster, men der vil dog også fortsat være opgaver for Arla Foods, som skal løses på konsulentbasis nogle dage om måneden.
I anledning af Kurt Dürrs fratræden afholdes der på fredag den 27. april en afskedsreception i Arlas kantine på Sønderhøj 14 i Viby i tidsrummet fra 13:30 til 15:30.