23948sdkhjf

Politikere dumper bro til fordel for tunnelløsning under Femern Bælt

Bedre miljøprofil og en pris, der ligger tæt på prisen for en broforbindelse, får et flertal i Folketinget til at fortrække en tunnel under Femern Bælt.

Bedre miljøprofil og en pris, der ligger tæt på prisen for en broforbindelse, får et flertal i Folketinget til at fortrække en tunnel under Femern Bælt.



Transportminister Hans Chr. Schmidt har allerede meldt ud, at han nu foretrækker en tunnelløsning ved Femern Bælt frem for en bro.

Danske politikere har hidtil foretrukket den synlige og meget symbolske broløsning, der så samme vis som Storebæltsbroen og Øresundsbroen, viser at der her er nedbrudt barrierer.

Men efter analyser i efteråret viste, at en sænketunnel vil koste omtrent det samme som en broløsning, samtidig med at den på lang sigt er en væsentligt mindre belastning for miljøet, så er holdningen ændret på Christiansborg.

Her får regeringen nu opbakning til en tunnelløsning fra ikke bare dens faste parlamentariske grundlag, Dansk Folkeparti, men også fra Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti.

- Den langsigtede miljøpåvirkning har det bedst med en tunnel. Det har været det vigtigste for os i debatten om bro eller tunnel, siger Anne Baastrup fra SF, hvor Folketingsgruppen allerede har besluttet at støtte en tunneløsning, til ing.dk.

I DI Transport skriver direktør Michael Svane i en kommentar:

”Femern Bælt projektet i sig selv hviler på en sund økonomi - uanset om vi vælger en tunnel eller bro. Dertil kommer, at den faste forbindelse vil virke som en vækstmotor på hele aksen mellem Øresund og Hamborg. Set med erhvervslivets briller er det primære svar derfor, at valg af teknisk løsning ikke er så afgørende. Det vigtigste er, at projektet ikke bliver forsinket yderligere.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094