23948sdkhjf

Smilene er stivnet i skiltesag

Hvor blev de af: For et halvt år siden fik branchens organisationer deres gennembrud med international mautskilt. Troede de. For siden er der ikke sket noget.

Hvor blev de af: For et halvt år siden fik branchens organisationer deres gennembrud med international mautskilt. Troede de. For siden er der ikke sket noget.



Af Gwyn Nissen

Smilet er stivnet hos transportens brancheorganisationer i sagen om de internationale maut-skilte ved grænseovergangene. For siden formændene for ITD, FDE og FDL i sommer stod side om side og roste det nye skilt ved den dansk-tyske landegrænse, er der stort set ikke sket mere i sagen.

Skatteminister Troels Lund Poulsen og transportminister Hans Chr. Schmidt var i fællesskab med til at afsløre maut-skiltet ved motorvejsgrænsen ved Frøslev en sommerdag i slutningen af juni.

Ved den lejlighed sagde Troels Lund Poulsen til Danmarks Transport-Tidende: ”Vi har ikke en nøjagtig plan for, hvornår skiltene skal sættes op, men nu er vi kommet i gang. Vi sætter de øvrige skilte op løbende, så vi kan have alle skilte på plads inden udgangen af 2010.”

Men udbredelsen af maut-skiltene - som skal gøre udenlandske chauffører opmærksomme på, at de skal betale vejafgift, når de kører deres lastbil ind i Danmark - har tilsyneladende ikke haft høj prioritet hos de ansvarlige myndigheder.

For det bliver 2011, inden skilt nummer to bliver opstillet.

Hvor skal de stå

Danmarks Transport-Tidende har spurgt til, hvorfor det tager så lang tid. I et svar fra Vejdirektoratet, der er overordnet ansvarlig for opsætning af informationsskilte om vejafgift på statsvejnettet, hedder det bl.a.:

- Til at starte med var der diskussion om skiltene skulle stå ved alle grænseposter, hvor det er muligt at komme ind i landet med et lastvogntog, eller det kun skulle stå på det vejnet, hvor der var pligt til at betale afgift. Beslutningen om at det var den ”store” løsning indebærer, at opsætning skal afklares med en række kommuner, idet skiltene skal opsættes på kommuneveje eller på havnearealer.

Vejdirektoratet er desuden i gang med at ”identificere egnede placeringer på statsvejnettet”. Når de egnede placeringer er fundet, skal der ansøges om godkendelse hos politiet, efter gældende regler, inden opstilling af de resterende skilte kan påbegyndes.

Indkøb af skilte

Vejdirektoratet forventer således med udgangen af i år at ”have afsluttet indkøb af de skilte, der skal opstilles.” Men dermed er skiltene endnu ikke opstillet.

Transportminister Hans Christian Schmidt gav i sommer også udtryk for sin tilfredshed, med at skiltesagen endelig var kommet på plads:

- Jeg tror, at det er godt, at det er kommet op, for selvfølgelig skal vi først advisere chaufførerne om at de skal betale, sagde transportministeren dengang.

Foreløbig er det dog kun udenlandske lastbiler, der kører over motorvejsgrænsen Frøslev, der får den nødvendige information.

Hvor svært kandet være?

Først kæmpede han i lang tid for overhovedet at skabe opmærksomhed om problemet med manglende maut-skiltning. Nu konstaterer han hovedrystende, at kampen tilsyneladende ikke er forbi.

ITD-formand Mogens Therkelsen sagde i sommer ved afsløringen af det første mautskilt ved den dansk-tyske motorvejsgrænse, at der burde være flere end et skilt ved grænsen, at der burde sættes lys på og at der skulle henvises til nærmeste betalingssted. Det var et ønske om en fyldestgørende information til de udenlandske chauffører.

Men han havde slet ikke forestillet sig, at det ville være så stort et problem, at forsyne landets øvrige grænser med de nødvendige skilte:

- Det er forkasteligt, at en så simpel sag, skal tage så lang tid, siger Therkelsen, der undrer sig, at regeringen ikke er mere interesseret i at fremme sådan en sag, der kan give udenlandske indtægter, når der mangler penge i statskassen.

- Det er måske ikke de mange millioner vi taler om, påpeger Mogens Therkelsen, ”men mange bække små giver en stor å”.

Ulig konkurrence

Han peger desuden på, at det også må være i regeringens interesse, at danske vognmænd ikke udsættes for ulig konkurrence, ved at give udenlandske vognmænd fordele ved ikke at betale den lovligpligtige vignet i Danmark.

Flere kontroller har tidligere vist, at mange udenlandske vognmænd ”glemmer” at betale.

- Det er ufattelig, at det blevet en så bureaukratisk sag. Jeg er overbevist om, at det ikke kan volde de store problemer, at få tilladelse hos såvel kommuner som havne til at opstille skiltene. Hvor svært kan det være? siger Mogens Therkelsen.

gn@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093