Havneinvesteringer behøver ikke være kajnære
Havnekonference: Transportcenter har gjort Hirtshals Havn langt mere attraktiv for Vendelbo Spedition.
Af Lars Lassen
Danske havnes konkurrenceevne spillede en central rolle på Danske Havnes og TØF’s havnekonference i Horsens. Vendelbo Spedition A/S i Hjørring er en flittig bruger af især de nordjyske havne. Direktør Jesper Bundgaard fortalte om de forhold, der er med til at gøre en havn attraktiv for en virksomhed som Vendelbo Spedition.
- Det vi har først og fremmest har brug for på havnene, når vi kommer med vores biler, er hurtig check-in og toldbehandling, så vi kan komme ned og holde ved færgen, så vores chauffør kan overholde sine hviletider, sagde Jesper Bundgaard.
- Jeg ved ikke ret meget om at drive havne, men jeg ved end hel del om at bruge havne. Vi har omkring 3000 overfarter om året med færger. Langt størsteparten via havnene i Hirtshals og Frederikshavn, fortalte Jesper Bundgaard.
Men havnene spiller også en anden væsentlig rolle for den nordjyske speditionsvirksomhed.
- Vi har også mange kunder på havne, hvor vi kører meget med skibsproviantering og fisk til forarbejdning. Jeg tror de fleste bliver overrasket, hvis de får at vide hvor meget fisk, der bliver kørt til danske havne i stedet for at blive landet der. Vores lille firma ekspederer omkring 150 tons fisk om ugen til hovedsageligt Hirtshals, men også til andre havne rundt omkring.
TransportcenterAnlægget af Hirtshals Transportcenter og den deraf følgende omlægning af hele lastbiltrafikken til og fra færgelejerne på Hirtshals Havn, har gjort det langt lettere for Vendelbo Spedition at benytte havnen.
- Havnen erkendte for nogle år siden, at der var store problemer for lastbiltrafikken til og fra færgerne på Hirtshals Havn. Lastbilerne holdt på kryds og tværs over hele havnen, når de skulle tjekke ind på færgen og når de kom i land. Så gik havnen rundt til rederierne og brugerne, og spurgte, hvad kan vi gøre ved problemet, fortalte Jesper Bundgaard.
Svaret var, at bygge et transportcenter for enden af motorvejen, så lastbilerne kan tjekke ind, ordne toldpapirer, tanke diesel og gøre sig klar, inden de køre ned til færgelejet for holde i kø inden ombordkørsel på færgen – alt sammen uden de holder i vejen for alle andre.
- Det har virkelig været en stor succes, hvor der går rigtigt mange lastbiler igennem transportcenteret hver dag uden forsinkelser, siger Bundgaard.
Færgerederierne Fjord Line og Color Line har placeret deres fragt-afdelinger ude på transportcenteret, der også rummer Skats toldkontor, hvor lastbilerne til og fra Norge er tvungne gæster.
- Erfaringerne fra transportcenteret viser klart, at havnene sagtens kan placere aktiviteter længere inde i landet. Det er langt fra alle aktiviteter, der behøver at optage kostbare kajnære arealer, fastslog Jesper Bundgaard.
Transportcenteret har været så stor en succes, at det allerede nu er under udbygning.
KlyngemarkedsføringEt andet tiltag på Hirtshals Havn, der til gengæld giver mere arbejde, er det samarbejde, som servicevirksomhederne på og omkring havnen har indledt. Service-gruppen består af omkring 50 virksomheder, der er gået sammen om at skaffe aktiviteter til Hirtshals Havn.
Service-gruppen har blandt andet medvirket til at skaffe aftaler om leverancer af fisk fra Vestlandet i Norge til virksomheder på Hirtshals Havn. Service-gruppen deltager også i messer – senest i Trondhjem – hvor man markedsfører, hvad det er for services, som virksomhederne på Hirtshals Havn kan tilbyde – eksempelvis på skibsreparations-området, hvor der er samlet betydelige kompetencer på havnen.
- Det har øget aktiviteten på Hirtshals Havn væsentligt og det gavner også vores forretning, fordi der så er mere fragt, der skal ekspederes, fortalte Jesper Bundgaard, der også roste et tilsvarende initiativ i Frederikshavn Havn.
ModulvogntogVendelbo Speditions direktør, opfordrede danske erhvervshavne til at se kritisk på deres egen tilgængelighed.
- Vi er meget glade for, at flere og flere havne åbnes op for modulvogntog. Men vi døjer i praksis lidt med at komme rundt med modulvogntogene på havnene. Det handler ikke bare om, at rundkørslerne på vejen ned til havnen skal være store nok. Havnene må også selv gøre en indsats for at sikre infrastrukturen på havnen er tilpasset til modulvogntog, hvis de skal blive den succes, som alle ønsker, siger Jesper Bundgaard.
Vendelbo SpeditionVendelbo Spedition i Hjørring blev grundlagt i 1971 og beskæftiger i dag 30 ansatte speditører, lagermedarbejdere og chauffører. Virksomheden har 30 lastbiler kørende på vejene, hvoraf 13 er Vendelbo Speditions egne. Omsætningen ligger på omkring 60 millioner kroner årligt.
ll@transporttidende.com